Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pieniądze do zwrotu. Informacja MEN dotycząca niepełnosprawności sprzężonych

Pieniądze do zwrotu. Informacja MEN dotycząca niepełnosprawności sprzężonych fotolia.pl

W związku ze zgłoszoną do omówienia na wrześniowym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST, kwestią dotyczącą kontroli UKS w jst, a głównie w powiatach i kwestionowaniem prawidłowości podjętych decyzji, co do spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością sprzężoną oraz nałożonymi decyzjami zwrotu wielomilionowych kwot, pobranej subwencji, Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało informację dotyczącą przyczyn zwrotu części oświatowej subwencji ogólnej wynikających z kontroli Urzędów Kontroli Skarbowej przeprowadzonych za lata 2009-2012.

Jak wskazało MEN do najczęstszych przyczyn zwrotu nienależnie pobranych kwot części oświatowej subwencji ogólnej należą:

I. w przypadku uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym:

·         brak lub nieaktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

W świetle przepisów podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest orzeczenie o potrzebie kształcenia wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej (art. 71b ust.3 ustawy o systemie oświaty). Nie stanowią podstawy: orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydawane przez zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, zaświadczenia lekarskie itp.

·         nieprawidłowe zakwalifikowanie ucznia do określonej kategorii niepełnosprawności, w tym niepełnosprawności sprzężonej

Określenie rodzaju niepełnosprawności ucznia musi wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a wydawane orzeczenia muszą uwzględniać przepisy regulujące organizację kształcenia specjalnego.

II. w przypadku dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWR):

·         wykazywanie jako dzieci objętych WWR dzieci nieposiadających opinii o potrzebie WWR lub/i nieobjętych tymi zajęciami

Podstawą organizacji wczesnego wspomagania rozwoju jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologicznopedagogicznej lub zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Natomiast podstawą wykazania w SIO dziecka jako objętego WWR jest posiadanie ww. opinii oraz objęcie dziecka zajęciami WWR zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Dziecko niepełnosprawne może posiadać zarówno opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jak i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

III. w przypadku uczniów szkół specjalnych zorganizowanych w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii (MOS) i młodzieżowych ośrodkach wychowawczych (MOW)

·         brak orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego uczniowi szkoły w MOS lub MOW.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w MOS oraz w MOW umożliwia przyjęcie nieletniego do MOW lub MOS nieposiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i jednocześnie zobowiązuje dyrektora ośrodka do uzupełnienia dokumentacji nieletniego o to orzeczenie (§ 3 ust. 7)

Ponadto dokonano analizy aktów wykonawczych, które obowiązywały w latach za które została przeprowadzona kontrola, a dotyczące zasad i trybu wydawania orzeczeń oraz informacji dla jakich dzieci organizuje się kształcenie specjalne. Przedstawiono także tabele SIO dotyczące uczniów/wychowanków z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wskazując jakie dokonały się w nich zmiany od stanu prawnego na dzień 30 września 2008 r. do stanu na 30 września 2012 r.

Pełna prezentacja znajduje się poniżej. Zachęcamy do zapoznania się z jej treścią.

Sob., 20 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka