Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wrześniowe posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu zdominowane przez temat zwrotu subwencji oświatowej

Wrześniowe posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu zdominowane przez temat zwrotu subwencji oświatowej fotolia.pl

W dniu 16 września 2014 r. odbyło się posiedzenie Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Przedmiotem prac zespołu były następujące projekty aktów prawnych:

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych.
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniający rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych szkol i placówek artystycznych.
  3. Projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki zmieniającego rozporządzenie w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności przeprowadzanych w toku postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu przewodnika turystycznego.

Pierwsze trzy rozporządzenia otrzymały opinię pozytywną z jedyną uwagą do rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych, aby zmienić zapis projektu mówiący o możliwości utworzenia świetlic, gdyż w świetle ustawy o systemie oświaty świetlice muszą być tworzone obowiązkowo.

  1. Projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.

Projekt ten został zaopiniowany pozytywnie z następującymi uwagami: należy doprecyzować, że wpisując w projekcie, że lokal na przedszkole ma pomieścić 25 dzieci, projektodawcy mieli na myśli jedynie liczbę dzieci jaka tworzy przedszkole a nie metraż – bo w praktyce może się okazać, że lokal pomieści zdecydowanie więcej osób a problematyczne byłoby jego zmniejszanie. Kolejno strona samorządowo zaproponowała rozważenie czy musi w rozporządzeniu pozostać zapis, że stołówka znajduje się na pierwszej kondygnacji, gdyż często te stołówki w szkołach są na pierwszym piętrze i trudno przenosić je niżej. MEN odnosząc się do pierwszej uwagi wskazał, że oczywiście chodziło jedynie o minimalną liczbę dzieci, natomiast co do drugiej uwagi postara się negocjować w tej sprawie ze strażą pożarną.

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

Na samym już posiedzeniu przedstawiciel MEN przekazał, że projekt zostanie zmieniony to znaczy zakazem odbywania kursów dla wychowawców i kierowników kolonii zostanie objęta jedynie część praktyczna kursu, natomiast cześć teoretyczna będzie mogła nadal odbywać się za pomocą Internetu. Zespół po tej zmianie pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia.

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad.

Projekt został zaopiniowany pozytywnie. Dotyczył wprowadzenia olimpiad na szczeblu gimnazjalnym.

  1. Projekt założeń do projektu ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Ministerstwo Edukacji Narodowej).

Projekt założeń stał się jednym z dłuższych punktów posiedzenia. Zintegrowany System Kwalifikacji i podwaliny ustawy powstają już od 2009 r. Działania w zakresie zintegrowania systemu kwalifikacji mają służyć bardziej efektywnej realizacji polityki na rzecz uczenia się przez całe życie, która odpowiada potrzebom współczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Przedstawicielka MEN odpowiadając na pytania podkreśliła, że system nie skraca drogi do osiągnięcia pełnych kwalifikacji jakie daje system edukacji czy szkolnictwo wyższe oraz że wnoszenie odpłaty przez podmioty wnioskujące o wpisanie danej kwalifikacji muszą podnosić opłatę, gdyż uznanie kwalifikacji leży w interesie ekonomicznym tego podmiotu. Zespół zaopiniował założenia do projektu ustawy pozytywnie.

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

Rozporządzenie to zostało podpisane przez Ministra Edukacji 28 sierpnia 2014 r. Przedstawiciele resortu przeprosili za zaistniałą sytuację, tłumacząc, że sytuacja taka miała miejsce z uwagi na fakt, że projekt został przesłany do zaopiniowania już w lipcu.

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Projekt zakłada umożliwienie nauki w szkołach języka migowego, włączenie wymiaru godzin przeznaczonych na język obcy nowożytny, edukację muzyczną, edukację plastyczną, zajęcia komputerowe i wychowanie fizyczne do pozostałych rodzajów edukacji wczesnoszkolnej a także określenie minimalnego wymiaru godzin przeznaczonych na nauczanie każdego z dwóch języków obcych w gimnazjum, liceum i technikum dla dzieci i młodzieży. Do projektu nie zgłoszono żadnych uwag. Został on zaopiniowany pozytywnie.

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (MEN).

Jest to obszerna nowelizacja ustawy o systemie oświaty stanowiąca w głównej mierze wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. (K 35/12) w którym Trybunał stwierdził niezgodność z Konstytucją delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do uregulowania w drodze rozporządzenia kwestii warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. Strona samorządowa zgłosiła do projektu następujące uwagi: konieczność zmiany liczby dzieci z 25 na 26 (z uwagi na podnoszoną już okoliczność, aby dzieci tworzyły w ławkach pary), pozostawienie pierwotnego brzmienia art. 5a ust. 4 – aby nie nakładać na samorządy dodatkowego obowiązku przekazywania informacji na temat wyników nadzoru pedagogicznego, gdyż każdy może się z nimi zapoznać, podobny postulat dotyczył art. 34 ust. 1 pkt 1 w którym to dopisano możliwość polecenia dyrektorowi lub organowi prowadzącemu szkołę przez organ nadzoru pedagogicznego usunięcie uchybień dotyczących prowadzenia działalności z naruszeniem także aktów wykonawczych. Obecnie w ustawie mowa jest jedynie o ustawie. Wniosek o pozostawienie obowiązującego brzmienia przepisu dotyczył także art. 20f ust. 2 – który w zapisie projektowym zwalnia z obowiązku brania pod uwagę w pierwszym etapie postepowania rekrutacyjnego zaświadczenia lekarskiego w przypadku kandydatów do szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe. Na taką zmianę nie ma zgody. Kolejne z uwag a ściślej mówiąc propozycji strony samorządowej dotyczyły: wpisania w art. 34a możliwości wstępu przez organ prowadzący na posiedzenie rady pedagogicznej a także przesądzenia jakie wydatki można pokrywać z dotacji. Projekt uzyska opinię pozytywną jedynie po uwzględnieniu przez resort powyższych zastrzeżeń.

  1. Propozycje podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2014.

Propozycja została przyjęta z jedną uwagą dotyczącą zmniejszenia kwoty subwencji dla szkoły dotkniętej powodzią, tak aby jej wysokość odpowiadała wysokości przyznanych już środków z rezerwy dla innych szkół, które był w podobnej sytuacji.

  1. Kwestia dot. zmiany terminu składania wniosków z tytułu odpraw nauczycieli (MEN).

Wyrażono zgodę na zmianę terminu składania wniosków na 19 października.

  1. Kwestia dotycząca kontroli UKS w jst, a głównie powiatach, i kwestionowaniem prawidłowości podjętych decyzji, co do spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością sprzężoną oraz nałożonymi decyzjami zwrotu wielomilionowych kwot, pobranej subwencji.

Niniejszy punkt został wniesiony do porządku obrad przez Pana Piotra Lecha – Starostę Powiatu Milickiego, który przybliżył zebranym podstawę problemu. Przybyli goście ze strony samorządowej uzupełnili te wypowiedzi o przykłady z własnego doświadczenia. Obecni na Sali przedstawiciele Ministerstwa Finansów zadeklarowani, że przyjrzą się bliżej omawianym sprawom a także postępowaniu kontrolerów z urzędów skarbowych. Natomiast pracownicy resortu edukacji przygotowali na tę okoliczność prezentację obrazującą przyczyny zwrotów, jakie grożą teraz samorządom. Jak zostało wyliczone należą do nich:

a. brak lub nieaktualne orzeczenia

b. nieprawidłowe zakwalifikowanie do określonej kategorii niepełnosprawności w tym niepełnosprawności sprzężonej

c. wskazywanie jako dzieci objętych wczesnym wspomaganie rozwoju, dzieci nieposiadających opinii o potrzebie WWR lub/i nieobjętych tymi zajęciami

d. brak orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego uczniowi w MOS i MOW.

Przeanalizowano także prawodawstwo w tej tematyce z uwzględnieniem aktów wykonawczych obowiązujących w terminach, których dotyczy kontrola (2009-2012 r.) oraz sposób wprowadzania danych do systemu informacji oświatowej.

W tym temacie strona samorządowa poprosiła o szczegółowe przyjrzenie się przedstawionej problematyce oraz wystąpiła z postulatem, aby w poradniach psychologiczno – pedagogicznych przeprowadzić szkolenie, tak aby rozpoznanie znajdujące się w orzeczeniu o niepełnosprawności było spójne z jego uzasadnieniem, aby nie było wątpliwości czy dziecko jest niepełnosprawne i o jaką niepełnosprawność chodzi. Ministerstwo Edukacji Narodowej ze swej strony zadeklarowało, że wraz z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji przeprowadzi dla szkół szkolenia dotyczące wypełniania w systemie informacji oświatowej danych odnoszących się do dzieci niepełnosprawnych.

Na tym posiedzenie zostało zakończone.

Sob., 20 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka