Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pokazać-przekazać, czyli metoda badawcza w nauczaniu

Pokazać-przekazać, czyli metoda badawcza w nauczaniu fotolia.pl

22 i 23 sierpnia w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbyła się konferencja „Pokazać-przekazać”, zorganizowana w ramach projektu „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”. Specjalnym gościem tej konferencji był amerykański naukowiec i nauczyciel w szkole średniej, z pasją zmieniający sposób myślenia o nauczaniu i uczeniu się – Tyler de Witt. Udział w konferencji wzięła też minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.

- Jako minister edukacji narodowej mogę mieć różne marzenia na temat tego jak powinny wyglądać lekcje, ale to państwo te lekcje prowadzicie. To państwo jako dyrektorzy szkół macie wpływ jak te lekcje są prowadzone – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska uczestnikom konferencji.

Uczestnicy konferencji - w trakcie dyskusji, paneli dyskusyjnych i warsztatów - starali się wyjść poza schemat tradycyjnego modelu edukacji. Wszystko po to, by zainspirować do poszukiwania i stosowania metod angażujących uczniów, pobudzających ciekawość, motywację i zapał do nauki.

Nauczyciele, dyrektorzy szkół, doradcy metodyczni, pracownicy oświaty oraz przedstawiciele organizacji i instytucji działających na rzecz edukacji – czyli goście konferencji – dyskutowali też o miejscu nowoczesnych technologii w procesie uczenia i korzystania z wiedzy, o interdyscyplinarności w nauczaniu oraz o wyzwaniach stojących przed współczesnymi pedagogami i ewolucji roli nauczyciela, jako osoby wspierającej w rozwiązywaniu problemów i poszukiwaniu odpowiedzi na pytania dotyczące otaczającego nas świata.

W latach 2007-2014 Ministerstwo Edukacji Narodowej przeznaczyło środki unijne na przeprowadzenie badań i analizę sytuacji w polskim szkolnictwie oraz przygotowanie rekomendacji dotyczących wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych oraz zasad i organizacji szkoleń dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych dla wszystkich etapów edukacji.

Wytyczne/rekomendacje dla III i IV etapu edukacji opracował Instytut Badań Edukacyjnych, natomiast rekomendacje dla szkół podstawowych będą wypracowane w ramach projektu systemowego, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik do 2015 roku.

Perspektywa finansowa na lata 2014-2020 otwiera nowe możliwości rozwoju. W Umowie Partnerstwa na lata 2014-2020 w 10. celu tematycznym, który brzmi: Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie zawarto: wyposażenie lub doposażenie w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne pracowni, zwłaszcza matematycznych i przyrodniczych. Realizacja tego celu będzie możliwa, gdy samorządy zaplanują odpowiednie środki w ramach regionalnych programów operacyjnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej zorganizowało w lipcu tego roku konferencję dla przedstawicieli samorządów, na której zaprezentowano ww. dokumenty zawierające wskazania, na jakie działania powinny zostać zaplanowane środki w ramach regionalnych programów operacyjnych w perspektywie finansowej 2014-2020, do jakich standardów nauczania przedmiotów przyrodniczych należy dążyć.

Oczekiwana zmiana sposobu nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych nie ogranicza się tylko do doposażenia szkolnych pracowni w nowoczesne sprzęty i materiały. Wiąże się ze zmianą metod pracy nauczyciela z uczniem, rozwijania i doskonalenia kompetencji pracowników placówek edukacyjnych, odpowiedniego dostosowania organizacji pracy szkoły oraz funduszami, dzięki którym wdrożenie rekomendacji będzie miało szansę zakończyć się sukcesem.

- Chciałabym, aby szybko udało się wyposażyć pracownie i znaleźć entuzjastów takich rozwiązań wśród nauczycieli – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska.

źródło: men.gov.pl

Czw., 21 Sp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun