Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

DUMa, czyli diagnoza umiejętności matematycznych

DUMa, czyli diagnoza umiejętności matematycznych fotolia.pl

W roku 2015 sprawdzian szóstoklasisty dotyczący umiejętności matematycznych zostanie przeprowadzony według nowej formuły. 20 maja br. szkoły będą mogły wziąć udział w badaniu umiejętności matematycznych uczniów klas V. Wyniki diagnozy pomogą uczniom przygotować się do sprawdzianu szóstoklasisty do zmienionej formuły.

W diagnozie umiejętności matematycznych (DUMa) uczniów szkół podstawowych może wziąć udział każda szkoła. Jedynym warunkiem jest ten, aby dyrektor szkoły do 30 kwietnia 2014 r. zarejestruje się na stronie projektu, czyli www.duma.edu.pl. Dyrektor może zgłosić wszystkie lub tylko wybrane klasy V.

W 2015 r. szóstoklasiści po raz pierwszy napiszą sprawdzian oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej, według której dzieci będące obecnie w V klasie uczą się od 2009 r. Badanie DUMa pomoże w sprawdzeniu m.in., jak uczniowie radzą sobie z modelowaniem matematycznym, czyli umiejętnością przetworzenia tekstu zadania na działania arytmetyczne lub proste równania, a także z rozumowaniem i wnioskowaniem oraz tworzeniem strategii rozwiązania problemu. Zadania, pod względem formy i rodzaju, będą zbliżone do poleceń użytych na sprawdzianie kończącym szkołę podstawową. Test będzie trwał 45 minut. Badanie przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).

Na podstawie tej diagnozy nauczyciele ocenią mocne i słabe strony uczniów, a tym samym będą mogli lepiej zaplanować pracę w VI klasie. Szkoła otrzyma informacje o rezultatach uczniów poszczególnych oddziałów i wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji biorącej udział w badaniu. Publicznie dostępny będzie raport omawiający wyniki całego badania na poziomie krajowym.

W kontekście powyższej informacji warto także wspomnieć, że ostatnio grupa specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zmianę na maturze matematyki na inny przedmiot. Chodzi o osoby dotknięte dyskalkulią, które nie odróżniają tysiąca od miliona, ale muszą zdawać matematykę na maturze.

Obie te sprawy, pozornie mało ze sobą związane, łączy diagnoza, czyli rzeczywista, rzetelna ocena stanu faktycznego, pozwalająca na zaaplikowanie odpowiednich działań, mających na celu wyrównanie szans osób z dysfunkcjami. Potocznie można to określić jako wyrównywanie szans. To bardzo potrzebne działanie powinno jednak być stosowane z rozsądkiem i umiarem. Zresztą tak już jest, że nigdy nie mamy równych szans. I to jest dobrze, bo różnice powodują rywalizację, a więc zapewniają rozwój. A jak jest rozwój, to korzystają na nim także słabsi. I koło się zamyka.

źródło: men.gov.pl, portalsamorzadowy.pl, inf. własne

Czw., 27 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun