Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uchwała krajobrazowa przyjęta w Warszawie

Uchwała krajobrazowa przyjęta w Warszawie fotolia.pl

16 stycznia warszawscy radni przyjęli – niemal jednogłośnie – uchwałę krajobrazową. Za przyjęciem uchwały podczas czwartkowej sesji rady miasta głosowało 51 radnych. Trzech wstrzymało się od głosu, nikt nie był przeciw. Projekt uchwały trafił do konsultacji już rok temu. Dzięki uchwale chaos reklamowy zniknie ze stołecznych ulic.

Duże billboardy pozostaną tylko przy dużych trasach wylotowych z miasta. Znikną za to te z migającymi wyświetlaczami. Przestrzeń przyuliczna zostanie poddana większej estetyce i spójności – to jakiego rodzaju i jakiej wielkości nośniki będą ozdabiać witryny sklepowe precyzyjnie określą przepisy. Wielkopowierzchniowe reklamy wieszane na fasadach budynków zostaną usunięte. Jak informuje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, prezydent miasta Rafał Trzaskowski mówił, że "Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych, zasłaniać zabytków czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach".

Wytyczne będą funkcjonowały dla obiektów małej architektury, wyznaczając standardy materiałowe dla ławek, koszy na śmieci oraz wszystkich elementów wystroju przestrzeni publicznych w mieście. Uchwała zawiera też wykaz osiedli mieszkaniowych, na których obowiązywać ma zakaz grodzenia.

Niestosowanie się do nowych przepisów będzie skutkowało karami pieniężnymi. Ich wysokość będzie naliczana od wielkości. Za nielegalną reklamę o powierzchni 1 metra kwadratowego kara wyniesie ponad 112 zł, w przypadku dużego nośnika, jak siatka 500-metrowa, będzie to już ponad 4700 zł dziennie.

Uchwała precyzyjnie określa obszary, na których zawieszenie tablic reklamowych będzie wykluczone. Będą to m.in. tereny parków, oświaty, rolne, leśne, ale też sakralne.

Przepisy zaczną obowiązywać po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i upływie 90 dni. Uchwała krajobrazowa wprowadza okres dostosowawczy. W przypadku istniejących obiektów reklamowych firmy będą miały dwa lata, by spełnić wszystkie wymogi. Okres dostosowania szyldów potrwa trzy lata, dla małej architektury będzie to pięć lat. Każde nowo stawiane instalacje od razu będą musiały spełniać standardy zapisane w uchwale.

Źródło: UM Warszawy

Czw., 16 St. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Węgrzyn