Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Projekt budowlany informacją publiczną – zasada, są wyjątki

Projekt budowlany informacją publiczną – zasada, są wyjątki fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku rozpatrywał skargę na bezczynność Starosty co do wniosku o udostępnienie informacji publicznej w zakresie dotyczącym projektu budowlanego. Co powiedział WSA? 

Po pierwsze wskazał na to, że decyzja udzielająca pozwolenia na budowę jest aktem administracyjnym stanowiącym dokument urzędowy w rozumieniu art. 6 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej i z tego powodu podlega udostępnieniu w sposób przewidziany w ustawie, co też miało miejsce w niniejszej sprawie i czego nie kwestionuje skarżący. Sąd wyjaśnił ponadto, że tym samym regułom podlega projekt budowlany zatwierdzany w decyzji o pozwoleniu na budowę lub w odrębnej decyzji, poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 34 ust. 4 i 5 ustawy – Prawo budowlane). Projekt ten stanowi integralną część rozstrzygnięcia administracyjnego. Rysunek zagospodarowania terenu i rysunek rzutu parteru budynku stanowią elementy składowe całego projektu budowlanego, a określone w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny podkreślając w wyroku z dnia 12 kwietnia 2017 r., I OSK 1856/15, że orzecznictwo stwierdzające, iż projekt architektoniczno-budowlany stanowiący element decyzji o pozwoleniu na budowę stanowi informację publiczną, uznawane jest za ugruntowane. 

Stwierdzenie, że projekt budowlany, obok decyzji o pozwoleniu na budowę, jest również informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej determinowało obowiązek jego udostępnieniu na zasadach i w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, któremu w sposób oczywisty uchybił organ w niniejszej sprawie popadając w bezczynność zarzucaną w skardze. 

Od zasady są wyjątki

Jednak zdaniem Sądu nie można generalnie wykluczyć, iż w konkretnym stanie faktycznym pewne części projektu budowlanego nie będą podlegały udostępnieniu ze względu na prywatność osób fizycznych. W takiej sytuacji w momencie stwierdzenia przez podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej, iż żądane informacje nie mogą być udostępnione ze względu na wystąpienie okoliczności określonych w art. 5 u.d.i.p. lub we wskazanych w tym przepisie ustawach szczególnych, podmiot zobowiązany podejmie rozstrzygnięcie o odmowie udostępnienia informacji publicznej w tym zakresie, które winno przybrać formę decyzji administracyjnej, o czym stanowi art. 16 ust. 1 u.d.i.p. 

Jak zauważył WSA, w przedmiotowej sprawie Starosta kwestionując możliwość udostępnienia informacji publicznej takiej decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej nie wydał. W szczególności za taką decyzję administracyjną nie może zostać uznane pismo organu stanowiące odpowiedź na wniosek skarżącego, albowiem nie zawiera żadnej treści merytorycznej w zakresie odmowy udostępnienia tej informacji, co zresztą potwierdził sam organ w odpowiedzi na skargę. 

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 24 kwietnia 2019 r., II SAB/Gd 7/19

Źródło: CBOSA

Sob., 1 Czrw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel