Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sąsiedztwo urbanistyczne

Sąsiedztwo urbanistyczne fotolia.pl

Pod pojęciem "sąsiedztwa" nie należy rozumieć wyłącznie bezpośredniej styczności działki, na której ma powstać planowana inwestycja z działką sąsiednią, lecz przez pojęcie "działka sąsiednia" należy rozumieć nieruchomość znajdującą się w pewnym obszarze wokół działki inwestycyjnej, tworzącym urbanistyczną całość. W tym przypadku chodzi zatem o sąsiedztwo urbanistyczne, którego nie sposób utożsamiać ze wspólną granicą.

W złożonej skardze kasacyjnej podmiot ją wnoszący prowadzi polemikę z ustaleniami Sądu I instancji dotyczącymi spełnienia zasady dobrego sąsiedztwa. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego zasadnie Wojewódzki Sąd Administracyjny podzielił ustalenia organów administracji, zgodnie z którymi planowana inwestycja polegająca na budowie 9 kondygnacyjnego budynku mieszkalnego stanowi kontynuację funkcji już istniejącej na terenie objętym analizą funkcji mieszkalnej. Na terenie objętym analizą obok budynków spełniających funkcję usługową i dydaktyczną (szkoła średnia i wyższa), występują budynki mieszkalne wielorodzinne.

Funkcja mieszkalna nie stoi w sprzeczności z funkcją dydaktyczną jaką pełni zabudowa w najbliższym, bezpośrednim sąsiedztwie, skoro na terenie objętym analizą występują również budynki mieszkalne wielorodzinne. Powyższe funkcje w zabudowie miejskiej wzajemnie się uzupełniają. Jedynie budynek stanowiący własność skarżących na obszarze objętym analizą zagospodarowania jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. Fakt, iż znajduje się on w bezpośrednim sąsiedztwie z działką objęta planowaną inwestycją nie może przesądzać, iż jego gabaryty i powierzchnia zabudowy działki będą determinować cechy urbanistyczne i architektoniczne nowej planowanej zabudowy na sąsiedniej działce. W ramach tego zarzutu strona nie wskazała na okoliczności, które mogłyby stanowić podstawę podważenia danych objętych analizą zagospodarowania terenu. Strona skarżąca próbuje jedynie zanegować wnioski wynikające z tych danych. 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 lipca 2017 r. II OSK 2910/15

Źródło: CBOSA 

Sob., 27 St. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk