Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 6 listopada 2025 r. (sygn. VII SA/Wa 2294/25) odrzucił skargę E.M. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy. Sprawa dotyczyła zamierzenia inwestycyjnego obejmującego budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz budynku gospodarczego na działce położonej w gminie G.
E.M. zaskarżył postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 14 lipca 2025 r., dotyczące odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla jego przedsięwzięcia obejmującego budowę domu jednorodzinnego i budynku gospodarczego. Skarga nie została jednakże poddana ocenie merytorycznej, ponieważ – jak ustalił sąd – nie spełniała podstawowych wymagań.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, iż po pierwsze, skarżący nie podał w skardze swojego numeru PESEL. Choć mogłoby się wydawać, że taka informacja znajduje się już w aktach administracyjnych i sąd bez problemu mógłby takową stamtąd powziąć, to ustawodawca pozostaje w tej kwestii jednoznaczny. Sąd powołał się na uchwałę NSA z 3 lipca 2023 r. (sygn. II GPS 3/22), w której treści wyrażono stanowisko, że podanie numeru PESEL w skardze jest obowiązkowe, a jego ewentualny brak musi być uzupełniony w trybie art. 49 § 1 w zw. z art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a., niezależnie od danych znajdujących się w posiadanych przez sąd aktach administracyjnych.
Po drugie, Sąd stwierdził, że choć skarżący uiścił wpis wymagany sądowy od skargi, to dokonał tego już po upływie ustawowego siedmiodniowego terminu, co – zgodnie z ustawą – czyni czynność bezskuteczną. Termin na uiszczenie wpisu upłynął 17 października 2025 r., zaś wpłata nastąpiła 25 października.
Na podstawie powyższych okoliczności, WSA skargę odrzucił, a wpis zwrócił na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 p.p.s.a.
Przedmiotowa sprawa może stanowić przypomnienie dla pracowników samorządowych, którzy wspierają mieszkańców w procedurach administracyjnych, że zainicjowanie postępowania przed sądem administracyjnym wymaga zachowania rygorów formalnych, a ich niedopełnienie – nawet przy późniejszej próbie uzupełnienia – może skutkować odrzuceniem skargi bez jej rozpoznania.
Postanowienie WSA w Warszawie z 6 listopada 2025 r. (sygn. VII SA/Wa 2294/25)
Źródło: CBOSA