Nawyki upominkowe Polaków 2022

Nawyki upominkowe Polaków 2022 fotolia.pl

Prezenty to wyjątkowo przyjemny temat. Lubimy je zarówno wręczać, jak i dostawać. Każda okazja jest dobra, aby podarować bliskiej osobie upominek. A cena? Nie ma znaczenia – liczy się przecież sam gest! Czy aby na pewno?

Zespół analityczny Super Prezenty sprawdził zwyczaje Polaków związane z wręczaniem i otrzymywaniem prezentów. Zweryfikowano, czy Polacy lubią dostawać prezenty, jakie upominki i dla kogo kupują, ile na nie wydają, a także gdzie je nabywają. Wiele z aspektów przeanalizowanych zostało pod kątem wieku, płci i miejsca zamieszkania.

Kto woli dostawać, a kto dawać prezenty?

Mogłoby się wydawać, że każdy lubi dostawać prezenty. Okazuje się jednak że to błędne przekonanie. Oczywiście, większość przepada za otrzymywaniem upominków – deklaruje tak ponad 77% ankietowanych. Jednak 4,5% po prostu tego nie lubi, a 18,3% woli je dawać niż otrzymywać.

Przeanalizowano również preferencje związane z wręczaniem prezentów pod kątem płci. Wnioski są bardzo ciekawe. Więcej ankietowanych mężczyzn niż kobiet preferuje wręczać upominki –  aż 29% ankietowanych deklaruje takie stanowisko. Jeżeli chodzi o Panie to podobnym podejściem cechuje się ponad 17% respondentek, a więc 12 punktów procentowych mniej.

Podobnie jest z otrzymywaniem prezentów. Okazuje się, że tylko 60% ankietowanych mężczyzn lubi dostawać prezenty, natomiast ponad 78% ankietowanych pań przyznaje, że lubi otrzymywać upominki. Można więc wysnuć wniosek, że kobiety znacznie bardziej doceniają takie gesty.

A jak do kwestii otrzymywania prezentów ma się nasz wiek? W każdej z grup wiekowych zdecydowana większość osób twierdzi, że lubi otrzymywać upominki. Odnotowaliśmy jednak pewne różnice. Im jesteśmy starsi, tym bardziej cieszy nas dawanie prezentów. Aż 23% osób powyżej 65 roku życia deklaruje, że woli wręczać niż otrzymywać upominki. Dla porównania podobnego zdania jest tylko 16% osób w wieku 46-55.

Top 5 okazji, na które Polacy najczęściej kupują prezenty

Z jakiej okazji najczęściej wręczamy prezenty – są to urodziny (87,1% ankietowanych), a także Święta Bożego Narodzenia (83,7% respondentów).

Na trzecim miejscu znajdują się imieniny. Z tej okazji prezenty wręcza prawie połowa ankietowanych — dokładnie 49,3%. Tuż za podium znalazł się Dzień Matki (41%). Co ciekawe, ojcom prezenty wręczamy nieco rzadziej – taki zwyczaj deklaruje 28% respondentów. Dobrą okazją do podarowania upominków jest także Dzień Dziecka – prezenty najmłodszym kupuje 38,3% ankietowanych. Prawie 29,4% badanych osób obdarowuje swoich partnerów z okazji rocznicy.

W zestawieniu znalazła się również Wielkanoc – 25,2% ankietowanych wręcza prezenty właśnie z tej okazji. 18,9% respondentów obdarowuje swoje babcie prezentami w ich święto. Z kolei z okazji Dnia Dziadka upominki wręcza 14,2% osób, czyli o ponad 4 punkty procentowe mniej.  Czy wynika to z tego, że dziadków cenimy mniej? Niekoniecznie. Warto zwrócić uwagę na to, że średni wiek życia mężczyzn w Polsce jest niższy od kobiet.

Czy musi być jakaś okazja, żeby wręczyć komuś prezent? Jasne, że nie. 37% ankietowanych nie potrzebuje okazji, aby obdarować swoich bliskich.

Kto i ile wydaje na prezenty?

Wiele osób na pewno zgodzi się z tym, że najważniejsza nie jest wartość materialna prezentu, a sam gest. Mimo wszystko postanowiliśmy sprawdzić, ile Polacy wydają na prezenty. Okazuje się, że prawie połowa ankietowanych (47,3%) jednorazowo wydaje na prezent między 100 a 200 złotych. Drugą grupę stanowią osoby, które wydają na prezent mniej niż 100 zł – deklaruje tak 36,7% ankietowanych. Trzecia lokata to wydatki o wartości powyżej 200 zł – taką opcję wybrało 16% respondentów.

Nie jest tajemnicą, że to, ile wydajemy na prezenty zależy nie tylko od sympatii, jaką darzymy obdarowywanego, ale także stanu naszego portfela.

Najdroższe prezenty – czyli jakie?

To, ile średnio Polacy wydają na prezenty, to jedno. Zapytaliśmy ich także, ile kosztował najdroższy prezent, który kiedykolwiek kupili. Wyniki prezentują się następująco:

Najliczniejsza grupa ankietowanych (25,9%) wydała na najdroższy prezent między 500 a 1000 zł. 23,1% ankietowanych na najdroższy prezent wydało między 200 a 300 zł. 18,3% wydało na najdroższy prezent więcej niż 2000 zł. Jedynie 2,6% respondentów na najdroższy prezent wydało nie więcej niż 100 zł.

Największy odsetek osób, które wydały na najdroższy prezent więcej niż 2000 zł zanotowaliśmy wśród mieszkańców Poznania, Gdańska i Warszawy. Z kolei najmniejszy – wśród wrocławian, rzeszowian i łodzian.

Potwierdza się również teza, że wraz z wiekiem Polacy są skłonni wydawać więcej na prezenty. Najwyższy odsetek osób, które wydały na najdroższy prezent więcej niż 2000 zł stanowią osoby w wieku powyżej 65 lat. Z kolei najmniejszy wśród osób najmłodszych. Wśród nich tylko 9,80% wydało na upominki więcej niż 2000 zł. Prawdopodobnie jest to związane z możliwościami zarobkowymi i statusem majątkowym, które zmieniają się wraz z wiekiem.

Dla kogo kupujemy najdroższe prezenty?

Z reguły im bliższa więź, tym droższy prezent. Okazuje się, że najbardziej doceniamy swoje drugie połówki – aż 62,4% ankietowanych wręcza najdroższe prezenty swojej żonie/partnerce/mężowi/partnerowi. Na drugim miejscu znaleźli się rodzice. To właśnie dla nich najdroższe upominki kupuje 19,52% respondentów. Na trzecim miejscu ex aequo uplasowali się przyjaciele oraz rodzeństwo. Dla nich najdroższe prezenty wręcza dokładnie 8,57% badanych.

Gdzie Polacy szukają inspiracji na prezenty ?

Czasem prezenty wpadają nam do głowy spontanicznie. Bywa też, że wsłuchujemy się uważnie w to, co mówi osoba, którą planujemy obdarować, aby wyłapać, czego może ona potrzebować. Niektórzy nawet pytają o to wprost. Co jednak robimy, gdy odpowiedź na pytanie, co kupić danej osobie nie jest dla nas oczywista? Okazuje się, że zdecydowana większość ankietowanych szuka inspiracji prezentowych w Internecie – robi tak aż 68% z nich. Polegamy również na poleceniach znajomych. Rekomendacje jako źródło inspiracji wskazuje dokładnie 29,4%.

Warto zwrócić uwagę na to, że Internet całkowicie zdeklasował w tej kwestii telewizję. Tam inspiracji na prezent szuka zaledwie 0,6% respondentów. Co więcej, ponad 2 razy częściej szukamy inspiracji w gazetach – robi tak 2% ankietowanych.

Prezenty, które cieszą najbardziej

Na pierwszym miejscu znalazł się wspólnie spędzony czas podczas wyjazdu czy wakacji – takiego zdania jest 18,1% respondentów. Na drugim miejscu uplasowała się biżuteria (17,6%). Ostatnią pozycję na podium zajęły książki – z wynikiem 13,8%. Co ciekawe, Polacy zdecydowanie lubią także wybierać prezent dla siebie samodzielnie. 12% respondentów docenia karty podarunkowe, a 8,3% najbardziej cieszy się z pieniędzy.

Ciekawie prezentują się preferencje prezentowe z uwzględnieniem płci. W pewnych kategoriach prezentów zaobserwowaliśmy duże różnice między preferencjami kobiet i mężczyzn.

Z badania wynika, że istnieją prezenty, które z większym prawdopodobieństwem ucieszą Panie. Są to:  biżuteria, karty podarunkowe, kosmetyki, wizyta w SPA. Z kolei Panowie bardziej cieszą się z: ekstremalnych przeżyć (np. skok na bungee, lot balonem, itp.), elektroniki. Co ciekawe, prawie dwa razy większy odsetek mężczyzn niż kobiet deklaruje zadowolenie z prezentu wykonanego własnoręcznie (DIY).

Jak Polacy reagują na nietrafiony prezent?

Otrzymanie nietrafionego prezentu to dość niezręczna sytuacja. Sporo z nas zna ją jednak z własnego doświadczenia. Jak reagujemy, gdy otrzymujemy upominek, który nie do końca przypadł nam do gustu?

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że Polacy nie są szczerzy. W tym wypadku ta nieszczerość wynika jednak z dobrych intencji – po prostu nie chcemy zranić czyichś uczuć.

Gdzie kupujemy prezenty?

Prezenty, to bez wątpienia zakupy, które wybieramy ze szczególną starannością. W końcu zawsze zależy nam na satysfakcji obdarowywanej osoby. Nie będzie prawdopodobnie zaskoczeniem, że dziś większość ankietowanych kupuje prezenty w Internecie. Do takiego zachowania przyznaje się prawie połowa respondentów – aż 49,5%. Na podium znalazły się także galerie handlowe i sklepy stacjonarne (41,9%). Trzecie miejsce, ale ze znacznie niższym wynikiem, zajęły butiki i małe sklepy – je w poszukiwaniu prezentów odwiedza 9,3% ankietowanych.

Razem lepiej, czyli jak świętują Polacy?

Okazuje się, że najchętniej spędzamy wspólnie czas w domu – takiej odpowiedzi udzieliło 33,7% respondentów. Popularny sposób celebracji to również wyjście do restauracji (26,6%) oraz wspólny wyjazd (15,5%). Na dalszych pozycjach uplasowały się kolejno: wyjście do kina lub restauracji z wynikiem 4,68%, aktywność sportowa (1,20%), ekstremalna rozrywka (0,50%). Wariant “Inne” wybrało 17,8% ankietowanych.

Kluczowe wnioski z raportu:

  • 77% ankietowanych lubi dostawać prezenty, ale 18.3% woli je wręczać.
  • Najczęściej kupujemy prezenty z okazji urodzin oraz Bożego Narodzenia.
  • Prawie połowa ankietowanych (47,3%) jednorazowo wydaje na prezenty 100-200 zł.
  • Najdroższe prezenty kupujemy dla swoich drugich połówek – aż 62,4% ankietowanych.
  • Prezent, który cieszy ankietowanych najbardziej, to wspólne wyjście lub wyjazd.
  • Prawie połowa ankietowanych (47,3%) jednorazowo wydaje na prezent między 100 a 200 złotych. 
  • Spośród największych miast Polski najwięcej na prezenty wydają mieszkańcy Białegostoku.
  • Najczęściej kupujemy prezenty w Internecie. Robi tak 45,9% ankietowanych.
  • Inspiracji prezentowych również szukamy przede wszystkim w Internecie – deklaruje tak 68% ankietowanych. Drugie miejsce zajmują polecenia i rekomendacje. Zdecydowanie w najmniejszym stopniu inspiruje nas telewizja. 
  • Aż 75,7% Polaków udaje, że nietrafiony prezent im się podoba.
  • Ulubiony sposób świętowania Polaków to po prostu wspólne spędzenie czasu.
  • Najbardziej nietrafione prezenty to: akcesoria, które podkreślają nasze mankamenty (jak np. bielizna wyszczuplająca), rzeczy, które już posiadamy, upominki świadczące o nieznajomości obdarowywanego (alkohol dla abstynenta) czy pozornie praktyczne przedmioty (jak mop czy ścierki). 

Badanie zostało przeprowadzone w okresie 31.05 – 01.08.22. Wzięły w nim udział 1004 osoby z największych miast Polski.

Źródło: superprezenty.pl

Śr., 26 Prn. 2022 1 Komentarz Dodane przez: Alicja Cisowska