Zabawki z Polski coraz częściej prezentem Mikołajkowym na całym świecie

Zabawki z Polski coraz częściej prezentem Mikołajkowym na całym świecie fotolia.pl

W Polsce wciąż produkowane są zabawki, m.in. zestawy i zabawki konstrukcyjne (np. klocki), modele redukcyjne (kopie rzeczywistych obiektów), pluszaki, układanki (z drewna i innych materiałów), samochodziki i podobne zabawki poruszane pedałami oraz lalki. Obecnie Polska zajmuje 9. miejsce w światowym eksporcie zabawek klasycznych (CN 9503) z udziałem 1,7 proc. w światowym eksporcie tej grupy towarowej. Liderem na liście są Chiny, zaś z krajów unijnych wyprzedzają nas tylko Czechy, Niemcy i Holandia.

W polskim eksporcie nie wszystkie zabawki są rodzimej produkcji, dynamicznie rośnie też import zabawek, a ich część jest reeksportowana do innych krajów.

Eksport zabawek klasycznych w 2020 r. osiągnął rekordową wartość. Jak pokazują dane GUS, wysłaliśmy za granicę zabawki warte 807,8 mln EUR. Było to o 118,3 mln EUR, tj. o 17,2 proc., więcej niż w 2019 r. i ponad dwa razy więcej niż w 2015 r. W 2021 r. zeszłoroczny rekord z pewnością zostanie pobity, gdyż w ciągu dziesięciu miesięcy br. wartość sprzedaży zabawek za granicą wyniosła 764,5 mln EUR, co oznacza wzrost aż o 26,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W dobie wszechobecnej elektroniki, komputerów, tabletów i smartfonów wynik ten należy uznać za spory sukces.

Styczeń-październik 2021 r. to okres kiedy polskie zabawki dotarły do aż 138 państw na wszystkich kontynentach, jednak państwa UE odpowiadały za 87 proc. zagranicznej sprzedaży. Największym odbiorcą polskich zabawek, z udziałem na poziomie 39,5 proc., były Niemcy. Duże znaczenie miały też Czechy (10,8 proc.), Węgry (5,9 proc.), Francja (4,4 proc.), Austria (4,3 proc.) oraz Włochy, Hiszpania i Belgia. Największymi odbiorcami spoza UE były USA (4,5 proc.), Wielka Brytania oraz Rosja.

Oprócz zabawek klasycznych, Polska jest też ważnym eksporterem „cyfrowych zabawek”, a mianowicie konsol i sprzętu do gier (CN 940450). W 2020 r., z 7 proc. udziałem, Polska była 3., po Chinach i Japonii, największym światowym eksporterem tych produktów. Wartość polskiego eksportu konsol i sprzętu do gier w 2020 r. wyniosła blisko 1,4 mld EUR, co oznaczało wzrost o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Źródło: PIE

Wt., 21 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła