Opony zimowe – nowe oznakowanie

Opony zimowe – nowe oznakowanie fotolia.pl

Nadszedł czas, w którym kierowcy masowo będą udawać się do zakładów wulkanizacji i wymieniać opony w samochodach na zimowe. Wielu z nich stanie przed wyborem odpowiedniego ogumienia. Przy wyborze pamiętać musimy, że w efekcie unijnego rozporządzenia od 1 maja 2021 r. zmieniło się oznakowanie opon. Oznacza to, że od tego momentu produkty wprowadzane na rynek powinny posiadać nowe etykiety.

Nowością jest zmniejszenie liczby klas do pięciu (od A do E). Z rynku znikną więc opony z najgorszymi parametrami, tzn. te, które posiadały klasy F i G. Pojawiły się również nowe piktogramy, które określają dostosowanie opon do ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Pokazują zatem możliwość ich użycia w różnych warunkach zimowych. Nowa etykieta nadal utrzymuje te same trzy klasyfikacje, co poprzednio: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu. Klasyfikacja ta przypomina tą, którą spotykamy przy zakupie sprzętu AGD np. pralki czy lodówki.

Dzięki nowym informacjom na etykietach, kierowcy będą mogli dokonać bardziej świadomego wyboru opon i lepiej dostosować je do oczekiwanych warunków jazdy. Konsumenci zyskają większy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną swojego samochodu.

Przy zakupie opon należy zawsze pamiętać o dokładnym obejrzeniu, wspomnianej już etykiety i informacji w niej zawartych. Warto wybierać opony paliwooszczędne – dzięki temu kierowca ponosi mniejsze koszty a emisja CO2 do atmosfery jest mniejsza. Najważniejszym wskaźnikiem przy wyborze opon zimowych są dane dotyczące przyczepności opon na lodzie lub śniegu.

Źródło: UOKiK 

Pon., 1 Lst. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek