Cechy komunikacyjne dobrego pracownika – nowoczesne formy komunikacji

Cechy komunikacyjne dobrego pracownika – nowoczesne formy komunikacji fotolia.pl

Jak czytamy na portalu Timecamp.pl: "Platformy technologiczne, umożliwiające komunikację odznaczają się wieloma specyficznymi cechami języka.

Są to:

  • ograniczenie doświadczeń sensorycznych
  • tekstowość
  • płynność tożsamości oraz anonimowość
  • zrównanie statusów
  • pokonywanie ograniczeń przestrzennych
  • płynność czasu
  • dostępność wielu kanałów
  • możliwość pełnej archiwizacji

Wymienione cechy, pokazują, że platformy komunikacyjne posiadają wiele zalet, które są nie do osiągnięcia w tradycyjnych metodach przekazu jak:

  • spotkania zespołów lub duże zebrania, na których załoga ma okazję słuchać i zadawać pytania szefom,
  • inne spotkania w bezpiecznym dla załogi miejscu,
  • artykuły w katalogach domowych,
  • kasety video, taśmy audio,
  • schematy przyznawania nagród,
  • ankiety,
  • biuletyny i gazety zakładowe,
  • plakaty, informatory.

Nowoczesne formy komunikacji, z wykorzystaniem najnowszych technologii, posiadają jednak zasadniczą wadę. W książce 'Komunikacja bez barier' Beata Kozyra pisze, że ogólne wrażenia/poziom sympatii to w 55% informacje i wrażenia przekazywanych językiem ciała, w 38% informacje i wrażenia przekazywane tonem głosu i w 7% informacje przekazywane poprzez wypowiadane słowa. Oznacza to, że komunikacja elektroniczna nigdy nie może zastąpić dialogu twarzą w twarz, gdyż bardzo ogranicza doznania jakie pozostają komunikując się tradycyjnie.

Kozyra pisze również 'Nasz podświadomy system odbioru sygnałów niewerbalnych innych ludzi działa tak, jak program antywirusowy wyłapujący wirusy – negatywne sygnały, które odbieramy rozmawiając, słuchając czy obserwując innych.' Niestety komunikacja elektroniczna nie pozwala na uaktywnienie systemu odbioru sygnałów niewerbalnych. Magia internetowych kontaktów zniechęca ludzi do osobistych spotkań. Użytkownicy Internetu poświęcają mniej czasu bezpośrednim kontaktom z przełożonymi i współpracownikami, co może doprowadzić do poczucia emocjonalnej samotności, a co za tym idzie do obniżenia jakości ich relacji i pracy.

Mimo posiadania licznych zalet jakie najnowsze platformy komunikacyjne oferują, posiadają one również wady. Zatem dobra komunikacja powinna opierać nie tylko na nowoczesnych metodach, ale również obejmować te bardziej tradycyjne jak rozmowa twarzą w twarz.

Istnieje wiele elektronicznych metod komunikacji w przedsiębiorstwie. Poniżej zostały przedstawione podstawowe platformy technologiczne, służące komunikacji:

  • platformy komputerowe,
  • e-mail,
  • systemy CRM,
  • fora dyskusyjne,
  • komunikatory głosowe,
  • komunikatory tekstowe,
  • portale wiedzy – wiki,
  • platformy telekomunikacyjne,
  • telefonia komórkowa,
  • wiadomości tekstowe SMS.

Nowoczesne technologie (telefonia, Internet, mobilne technologie cyfrowe) zmieniły sposób komunikowania się pracowników. Rewolucjonizują one również sposób udostępniania informacji. Dzięki współczesnym usługom cyfrowym komunikacja można uzyskać dostęp do niezmierzonych zasobów informacji w ciągu kilku sekund, porozumieć się bez przeszkód z osobą w dowolnym miejscu na Ziemi, pod warunkiem korzystania z tej samej technologii. Komunikacja cyfrowa przełamuje skutecznie bariery geograficzne, czasowe, pozwalając na nieskrępowany kontakt między kontynentami.

Źródło: www.timecamp.pl

Czw., 24 Lt. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: