W czasach dynamicznych zmian i niepewności rola komunikacji staje się ważniejsza niż kiedykolwiek – to główne przesłanie jubileuszowego XXV Kongresu PR, który odbył się 25-26 września w Rzeszowie. W wydarzeniu oraz towarzyszącej mu konferencji naukowej „Cyfrowe Horyzonty” wzięło udział w sumie 257 uczestników.
Tegoroczna edycja, szczególna ze względu na 25-lecie Kongresu, upłynęła pod hasłem „Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych”. Przez dwa dni uczestnicy mogli wysłuchać merytorycznych prelekcji, inspirujących debat i paneli dyskusyjnych poświęconych m.in. roli komunikacji w obliczu globalnych napięć, zjawisku polaryzacji oraz zarządzaniu informacją i funkcjonowaniu mediów w dynamicznym otoczeniu. Dyskutowano także o budowaniu wiarygodności, współpracy z twórcami internetowymi oraz o wpływie technologii, danych i sztucznej inteligencji na praktykę komunikacyjną.
– Kongres miał szczególny wymiar. Nie tylko dlatego, że spotkaliśmy się już 25 raz, ale przede wszystkim dlatego, że rozmawialiśmy o roli komunikacji w czasach przełomów – geopolitycznych, gospodarczych, społecznych. Ogromnie cieszy mnie to, że Kongres wciąż przyciąga profesjonalistów, którzy chcą wspólnie szukać odpowiedzi na najważniejsze pytania stojące przed naszą branżą – podkreśla prof. dr hab. Dariusz Tworzydło, pomysłodawca i organizator Kongresu. - W sumie przez 25 lat w Kongresie uczestniczyło 6606 osób – dodaje.
Nie ma takiego drugiego wydarzenia w polskiej branży public relations, ale i ciężko znaleźć podobne (z tak długą historią) na świecie. Ćwierć wieku Kongresu to nie tylko ewolucja tematów i formuły wydarzenia, ale także niezmienna idea – tworzenia przestrzeni do dyskusji, wymiany doświadczeń i wspólnego definiowania wyzwań, przed jakimi staje współczesna komunikacja. Podczas XXV edycji Kongresu nie zabrakło też chwili wzruszeń i wspomnień – jubileusz stał się naturalną okazją do zatrzymania się na moment, przypomnienia sobie początków wydarzenia i docenienia drogi, którą branża public relations przeszła przez ostatnie 25 lat.
– Gdy dokładnie rok temu, profesor Dariusz Tworzydło i Damian Ziąber zaprosili mnie do rady programowej Kongresu, nie zdawałam sobie sprawy, jak dużego zaangażowania wymaga przygotowanie takiego wydarzenia. Przez wiele niedzielnych wieczorów wspólnie dyskutowaliśmy, analizowaliśmy pomysły i tworzyliśmy scenariusze, aby jubileuszowa edycja była jak najciekawsza. Dziś, gdy Kongres w Rzeszowie już za nami, a pozytywne głosy wciąż do mnie spływają, czuję wielką dumę. Wiem też, że poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko. Wierzę jednak, że gdy spotykają się ludzie z pasją – można osiągnąć naprawdę wiele - mówi Karolina Łuczak, prezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.
Wśród prelegentów XXV Kongresu PR znaleźli się reprezentanci różnych środowisk, co pokazało, że komunikacja jest uniwersalnym elementem funkcjonowania każdej organizacji – niezależnie od jej charakteru, struktury czy celów.
– Miałem ogromną przyjemność obserwować, jak uczestnicy 25. Kongresu cieszyli się z obecności na tym największym i najstarszym wydarzeniu branży PR w Polsce. Z sygnałów, które do nas docierają, wiemy, że poziom satysfakcji był bardzo wysoki – zarówno jeśli chodzi o atmosferę, jak i dobór i jakość występujących i ich wystąpień - mówi Damian Ziąber, rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, członek Rady Programowej Kongresu – Wśród przekazów, które szczególnie rezonowały w tym roku, wyraźnie wybrzmiała kwadryga: tempo, zmiana, autentyczność i prawda. Nie rozwijam tych haseł, zostawiam to każdemu do indywidualnej interpretacji. Już dziś – wspólnie z Profesorem Tworzydło, Karoliną Łuczak i Jakubem Zajdlem, który dołączył do rady programowej – zapraszam do Rzeszowa na 26. Kongres Public Relations, który odbędzie się 24–25 września 2026 roku.
Dziennik Warto Wiedzieć objął patronatem medialnym to wydarzenie.