E-usługi w Polsce – administracja publiczna i e-doręczenia

E-usługi w Polsce – administracja publiczna i e-doręczenia fotolia.pl

Podczas pierwszego dnia XXXIV Forum Ekonomicznego odbył się panel „E-usługi w Polsce – administracja publiczna i e-doręczenia”, moderowany przez Dominika Dobka, dyrektora programowego Związku Cyfrowa Polska.

Już na początku zaznaczył on, że cyfryzacja usług publicznych to jedno z najważniejszych wyzwań współczesnego państwa. „Temat e-usług i e-doręczeń dotyczy nie tylko administracji, lecz także bezpośrednio obywateli i firm” – podkreślił, zapowiadając spojrzenie zarówno praktyków, jak i użytkowników systemu. 

Jako pierwszy głos zabrał Maciej Gogulla, wójt gminy Pilchowice, który mówił o rozwoju systemu e-płatności. Zastanawiał się, czy wdrażane rozwiązania faktycznie odpowiadają na potrzeby obywateli. Wskazał, że proste opłaty – jak podatki od nieruchomości czy od odpadów– powinny być realizowane z poziomu jednej aplikacji. „Najlepiej rozwijać istniejącego mObywatela zamiast mnożyć nowe systemy” – zaznaczył.

Daniel Beger, prezydent Świętochłowic, opowiedział natomiast o wdrażaniu własnej aplikacji samorządowej. Przyznał, że droga do sukcesu wymagała przełamania barier systemowych, ale współpraca z lokalną firmą z Bielska-Białej pozwoliła stworzyć rozwiązanie cieszące się popularnością. „Jestem zwolennikiem działań rewolucyjnych, bo tylko zdecydowane zmiany odpowiadają na oczekiwania mieszkańców” – powiedział.

Paweł Śliz, poseł na Sejm X kadencji, nazwał aplikację mObywatel „perełką polskiej cyfryzacji”. Wskazał jej intuicyjność oraz szerokie możliwości zastosowania – od Karty Dużej Rodziny po funkcje dla samorządów, np. obsługę stref parkowania. Zapowiedział również prace nad elektronicznymi legitymacjami dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych.

Do grona entuzjastów dołączył Jacek Orłowski, ekspert ds. usług cyfrowych, który zauważył ogromny potencjał aplikacji, zarówno w kierunku nowych uprawnień (np. cyfrowy patent żeglarski), jak i usług komercyjnych. Zwrócił jednak uwagę, że skuteczność reform zależy od silnego lidera, który zapewni konsekwentną realizację strategii. Podkreślił także znaczenie pewności doręczeń elektronicznych, które w przyszłości powinny być traktowane na równi z tradycyjną korespondencją urzędową.

Na zakończenie głos zabrał Andrzej Andrzejewski, prezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mediatorów Gospodarczych. Pytał, jak mObywatel postrzegany jest z perspektywy obywateli i przedsiębiorców. Zaznaczył, że obecnie aplikacja dedykowana jest głównie osobom fizycznym i mikrofirmom, ale w przyszłości mogłaby stać się narzędziem dla większych podmiotów gospodarczych. „System ma potencjał, by być rzetelnym źródłem wiedzy o własnej działalności, świadczeniach i zobowiązaniach” – ocenił ekspert.

W podsumowaniu dyskusji paneliści podkreślili, że cyfryzacja administracji publicznej w Polsce dokonała w ostatnich latach ogromnego postępu, a jej symbolem stał się mObywatel. Jednocześnie zgodzili się, że przyszły sukces zależy od integracji usług, unikania rozproszenia systemów oraz stabilnego przywództwa i współpracy pomiędzy administracją, samorządami i sektorem prywatnym. Tylko wtedy e-usługi i e-doręczenia będą realnym wsparciem zarówno dla obywateli, jak i dla biznesu.

Pt., 12 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: