Made in Małopolska – pochodzenie ma znaczenie!

Made in Małopolska – pochodzenie ma znaczenie! fotolia.pl

„Made in Małopolska” to regionalny program wsparcia wartościowych, wyróżniających się form aktywności biznesowej, społecznej i kulturalnej.

Przyznawany w ramach programu znak „Made in Małopolska” świadczy o randze, jakości i renomie potwierdzonej przez Samorząd Województwa Małopolskiego. Prawo do posługiwania się tą oryginalną małopolską pieczęcią, na opakowaniach czy stronach internetowych, otrzymują Partnerzy projektu.

„Made in Małopolska” przyznawany jest w sześciu kategoriach: Inicjatywy, Miejsca, Smak, Woda, Biznes oraz Dizajn.

Inicjatywy to pierwszy krok, od którego wszystko się zaczyna. W tę kategorię wpisują się m.in. przedsięwzięcia i akcje o charakterze kulturalnym, sportowym, naukowym czy edukacyjnym.

Są miejsca, gdzie czujemy się bezpiecznie i swobodnie. Gdzie oddychamy pełną piersią. Są też takie miejsca, którymi chcemy się pochwalić. Kategoria „Miejsca” w „Made in Małopolska” to właśnie taka gościnna przestrzeń, pozostająca zawsze szeroko otwarta m.in. dla aktywnych samorządów i samorządowych instytucji z terenu województwa małopolskiego. Współpraca obejmuje również właścicieli obiektów czy terenów o szczególnym dla Małopolski znaczeniu promocyjnym.

W Małopolsce wiele jest wyjątkowych miejsc, atrakcji turystycznych, znanych i wartych zobaczenia. Możliwości jest wiele. Malownicza wieś, przyjazne miasto idące z duchem czasu, przytulny pensjonat czy gospodarstwo, w którym dobrostan zwierząt i pasja ludzi łączą się w jednym miejscu, mogą stać się częścią silnej marki Małopolska. Wśród filarów akcji „Made in Małopolska” jest też szczególnie wdzięczna kategoria „Smak”. Smak w Małopolsce to temat rzeka. Powszechnie przecież wiadomo, że Małopolanie potrafią wyczarować z regionalnych produktów to coś absolutnie wyjątkowego. W kategorii Smak kluczową rolę odgrywają cenieni małopolscy producenci żywności. Bo to przecież właśnie w tym miejscu potęga smaku bierze swój początek. Na tutejszych ziemiach żywność produkowana jest od pokoleń.

Warto podkreślić, że na liście produktów regionalnych, wpisanych przez Komisję Europejską do stosownych, prestiżowych rejestrów, możemy dziś wyróżnić 15 pozycji pochodzących właśnie z Małopolski. To między innymi: Kiełbasa lisiecka, Obwarzanek krakowski, Jagnięcina podhalańska, Jabłka łąckie czy Karp zatorski.

Z kolei na krajowej, ministerialnej Liście Produktów Tradycyjnych, charakteryzujących się ugruntowaną metodą wytwarzania, jakością, wyjątkowymi cechami i właściwościami, znajdujemy aż 232 produkty z Małopolski. Są to m.in Sól wielicka, Rosół polski czy Żurek po krakowsku.

Same słowa tego smaku, zapachu i kolorów nie oddają. Dlatego tradycyjnie, co roku organizowany jest Małopolski Festiwal Smaku, który z artystycznym rozmachem gości w różnych miastach i miejscowościach naszego regionu, prezentując to co lokalne i najsmaczniejsze. Małopolski Festiwal Smaku to ważny element promocji regionu, to kolejna okazja do pokazania, że małopolska żywność jest smaczna, zdrowa i różnorodna.

Małopolskie dziedzictwo kulinarne zaprasza i kusi. Produkty spożywcze, opatrzone znakiem „Made in Małopolska”, wpisują się i poszerzają bogatą regionalną ofertę kulinarną i gastronomiczną.

Woda oznacza życie. A pod względem tych życiodajnych zasobów Małopolska nie ma sobie równych. To właśnie w Małopolsce znajduje się aż 30 procent wszystkich złóż wód leczniczych w kraju. Nie ma drugiego takiego regionu, który mógłby pochwalić się podobną dostępnością wszystkich typów wód leczniczych i mineralnych. Kolejnym wielkim i niepowtarzalnym skarbem są małopolskie uzdrowiska.

„Made in Małopolska” wzmacnia i przypomina o licznych i potwierdzonych walorach wód z tego regionu. „Made in Małopolska” wspiera także regionalnych przedsiębiorców. Dając im do ręki kolejny atut na rzecz zwiększania obecności małopolskich wód mineralnych w ofercie sieci handlowych, w ofercie gastronomicznej i hotelarskiej.

Znak „Made in Malopolska” to sygnatura stworzona wręcz dla biznesu. Dobrze przecież wiemy, że stabilna i rozwijająca się gospodarka jest fundamentem każdego państwa i regionu. Dlatego w Małopolsce konsekwentnie i od lat stawia się na dobre gospodarowanie i mądry rozwój.

Samorząd województwa wspiera wraz z partnerami działających i inwestujących w Małopolsce przedsiębiorców. Jednym z mechanizmów i narzędzi wsparcia jest znak „Made in Małopolska”. Ta pieczęć potwierdza wysoką jakość, zwiększa prestiż i rozpoznawalność firm, umacniając zarazem wizerunek Małopolski jako idealnego pod wieloma względami miejsca do prowadzenia biznesu.

Małopolski Festiwal Innowacji, Małopolska Noc Naukowców czy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to cieszące się renomą i dużym zainteresowaniem wydarzenia, które mają zachęcać, popularyzować i inspirować. W Małopolsce sprawnie funkcjonują również fora specjalistycznej, eksperckiej dyskusji jak Małopolska Rada Innowacji i Małopolska Rada Gospodarcza. Sprawdzonym narzędziem o dużych możliwościach i sile oddziaływania jest wspierające przedsiębiorców od lat Centrum Business in Małopolska, powołane wspólnie z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego i Krakowskim Parkiem Technologicznym. Głównym zadaniem Centrum Business in Małopolska jest właśnie przygotowanie kompleksowej oferty dla inwestora, wspieranie eksportu i międzynarodowej ekspansji firm z Małopolski.

Skojarzeń z Małopolską nie trzeba długo szukać. Misternie wykonane stroje ludowe z pięknymi zdobieniami, koronki i hafty, rzeźba ludowa czy obrazy malowane na szkle - to owoce tradycyjnego rzemiosła, które stają się też inspiracją współczesnego wzornictwa przemysłowego. To jeden z elementów unikalnego dziedzictwa regionu.

„Dizajn”, czyli filar wieńczący projekt „Made in Małopolska”, stworzono również po to, by promować i chronić pracę rękodzielników oraz twórców, którzy nadają tym tradycyjnym wzorom drugie życie, wykorzystując je we współczesnych projektach i kreacjach. Akcja „Made in Małopolska” w sektorze Dizajn skupia instytucje, rzemieślników, projektantów i autorów, ale także wydarzenia, dzięki którym Małopolska słynie jako region sprzyjający artystom i twórczym przedsięwzięciom.

W tym miejscu warto również nadmienić, że całemu projektowi pod szyldem „Made in Małopolska” towarzyszy oryginalny i wysmakowany system identyfikacji graficznej, czerpiący wprost z unikatowego dziedzictwa kulturowego Małopolski.

Partnerów „Made in Małopolska” można poznać odwiedzając dedykowaną projektowi stronę www.madein.malopolska.pl.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Pon., 5 Wrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska