Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uchwała rady w sprawie odprawy emerytalnej dla wójta

Uchwała rady w sprawie odprawy emerytalnej dla wójta fotolia.pl

Rada gminy może podjąć uchwałę o przyznaniu wójtowi (burmistrzowi) odprawy emerytalnej ( chociaż będzie ona mogła mieć jedynie charakter decyzji technicznej skoro prawo do tej odprawy jak i jej wysokość określają przepisy ustawowe), jednak pod warunkiem, że zostanie podjęta przed ustaniem stosunku pracy wójta,. Po ustaniu stosunku pracy wójta (burmistrza) to uprawnienie rady gminy wygasa, gdyż dalszy brak działania rady gminy prowadzić może do naruszenia przepisów o prawie do odprawy emerytalnej i sposobie i terminie jej wypłaty a w konsekwencji do naruszenia prawa pracowniczego. Tak wynika z wyroku Sądu Okręgowego we Włocławku IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 26 czerwca 2013 r. sygn. akt IV Pa 40/13

W uzasadnieniu Sąd wskazał, ze rada gminy ustala wysokość wynagrodzenia burmistrza, jednak nie decyduje o samym fakcie przyznania bądź też nieprzyznania tego wynagrodzenia za dany miesiąc, gdyż prawo pracownika do otrzymywania comiesięcznego wynagrodzenia za wykonaną pracę wynika z przepisów ogólnych prawa pracy.

W tym kontekście nasuwa się pytanie, jaki charakter powinna mieć uchwała rady gminy o przyznaniu odprawy emerytalnej? Nabycie prawa do tej odprawy uzależnione jest od spełnienia przez pracownika przesłanek nabycia tego świadczenia tj. ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę (art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych) i nie jest uzależnione od dobrej czy złej woli rady gminy. Z kolei wysokość tej odprawy jednoznacznie wynika z art. 38 ust. 3 powyższej ustawy i wynosi sześciokrotność wynagrodzenia po 20 latach pracy. Rada Gminy swoją uchwałą nie mogłaby zmienić tej wysokości. Uchwała rady gminy mogłaby mieć wyłącznie charakter techniczny.

Ponadto, czy rada gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym może „ustalać wynagrodzenie” wobec byłego wójta ( urmistrza), skoro przepis mówi jedynie o wójcie? Co więcej, § 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. określa precyzyjnie moment wypłaty odprawy emerytalnej stanowiąc, że jest ona wypłacana w dniu ustania stosunku pracy. Analiza powyższego stanu prawnego uzasadnia, w ocenie Sądu Okręgowego, stwierdzenie, że owszem, rada gminy może podjąć uchwałę o przyznaniu wójtowi (burmistrzowi) odprawy emerytalnej (chociaż będzie ona mogła mieć jedynie charakter decyzji technicznej skoro prawo do tej odprawy jak i jej wysokość określają przepisy ustawowe), jednak pod warunkiem, że zostanie podjęta przed ustaniem stosunku pracy wójta, co umożliwi jej wypłatę zgodnie z przepisem § 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. Po ustaniu stosunku pracy wójta (burmistrza) to uprawnienie rady gminy wygasa, gdyż dalszy brak działania rady gminy prowadzić może do naruszenia przepisów o prawie do odprawy emerytalnej i sposobie i terminie jej wypłaty a w konsekwencji do naruszenia prawa pracowniczego.

Taka właśnie sytuacja zaistniała rozpatrywanej przez Sąd sprawie. Rada gminy od dnia ustania stosunku pracy powoda tj. od dnia 1 września 2011r. do dnia wyrokowania przez Sąd II instancji tj. 26 czerwca 2013r. czyli prawie przez dwa lata uchwały w przedmiocie odprawy emerytalnej dla powoda nie podjęła. Taka bezczynność organu gminnego, nie dość, że narusza podstawowe interesy pracownika, to także ewidentnie narusza zasady współżycia społecznego, pozbawiając byłego burmistrza świadczenia, do którego prawo nabył spełniając określone przepisami warunki. Sąd wskazał, że rada gminy bezspornie naraziła gminę na straty finansowe w postaci odsetek za zwłokę w wypłacie świadczenia i kosztów procesu.

Źródło: Orzecznictwo sądów powszechnych

Niedz., 27 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel