Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nie trzeba już rejestrować nowych samochodów w urzędzie

Nie trzeba już rejestrować nowych samochodów w urzędzie fotolia.pl

Dotychczas, właściciele nowych samochodów musieli zgłosić się do urzędu co najmniej dwukrotnie – teraz w ogóle nie będzie to konieczne.

Dzięki nowej e-usłudze Zarejestruj pojazd za pośrednictwem salonu, udostępnionej na portalu GOV.pl, samochód może zarejestrować za Ciebie uprawniony do tego przedstawiciel dealera lub salonu sprzedaży. Ty musisz jedynie przekazać mu pisemne upoważnienie - podpisane własnoręcznie lub elektronicznie. O nic więcej nie musisz się martwić.

Należy pamiętać jednak, że zmiana dotyczy tylko salonów sprzedaży i nowych pojazdów (samochody, przyczepy, motorowery). W przypadku salonów oferujących samochody w leasingu i kupna używanego auta – nadal konieczna jest rejestracja w urzędzie.

Daj to zrobić za siebie

Pracownik salonu zajmie się procedurą rejestracji od początku do końca. Wniosek o rejestrację będzie mógł złożyć online, przez elektroniczny formularz. Poza dołączonym upoważnieniem, powinny się w nim znaleźć: dokumenty potwierdzające nabycie pojazdu, dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia czasowego oraz opłaty ewidencyjnej, a także kopia karty pojazdu.

We wniosku powinny się również znaleźć informacje dotyczące właściciela pojazdu, dane identyfikujące pojazd – w tym numer VIN, dane techniczne pojazdu oraz adres salonu sprzedaży.

A co z odbiorem dokumentów i tablic? W tym celu również nie trzeba będzie iść do urzędu (choć, jeśli ktoś chce, można) – wystarczy poprosić we wniosku o ich przesłanie do salonu lub do domu.

Digitalizacja trwa

Salon sprzedaży, który będzie chciał korzystać z nowej e-usługi musi jedynie założyć konto firmowe na ePUAP. Tylko za jego pośrednictwem, pracownicy - wyposażeni w podpis zaufany, osobisty lub kwalifikowany - będą mogli składać wnioski z upoważnienia swoich klientów.

Elektroniczny wniosek trafi do wskazanego urzędu, w którym nastąpi rejestracja – zgodnie z wytycznymi, zawartymi w dokumencie.

Aby usprawnić obsługę wniosków składanych w tym trybie, częściowa automatyzacja procesu nastąpi również po stronie wydziałów komunikacji w starostwach powiatowych.

Źródło: mc.gov.pl

Czw., 10 Czrw. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska