Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe sposoby na oszustwa w Internecie – jak nie dać się złapać?

Nowe sposoby na oszustwa w Internecie – jak nie dać się złapać? fotolia.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów notorycznie otrzymuje skargi od klientów, którzy zostali oszukani podczas transakcji w Internecie i utracili pieniądze ze swojego konta. Pojawiły się nowe metody, na które oszuści „wychwytują” swoje ofiary – zatem UOKiK postanowił przypomnieć kilka zasad bezpiecznych transakcji w sieci.

Nowa metoda oszustwa w skrócie wygląda w następujący sposób: wystawiasz przedmiot na sprzedaż na jednym z portali ogłoszeniowych, po chwili otrzymujesz wiadomość na WhatsApp od potencjalnego kupującego. Osoba ta jest żywo zainteresowana zakupem, wymienia kilka zdań na temat samego przedmiotu sprzedaży po czym decyduje się na zakup. Następnie wysyła link do portalu z płatnościami, gdzie powinniśmy podać swoje dane osobowe, adres i numer karty przypisanej do konta, na które mają trafić pieniądze ze sprzedaży lub bezpośrednio w treści wiadomości prosi o przesłanie tych danych.  Wysyłamy nasz dane… i pieniądze z naszego konta znikają!

Jak to możliwe? Wraz z numerem karty wiele osób bezmyślnie podaje też, na prośbę, numer CVV lub CVC. Teraz internetowy oszust może już bez przeszkód płacić naszymi pieniędzmi.

UOKiK przypomina, aby uważać gdy: dostajesz SMS z informacją, że musisz dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu – zwłaszcza, jak nic nie zamawiałeś, sprzedajesz na portalu aukcyjnym, a potencjalny klient chce się kontaktować poza nim – np. tylko mailowo lub poprzez komunikator, odbierasz telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik twojego banku z informacją o nieautoryzowanej transakcji albo ktoś prosi cię o zainstalowanie aplikacji. Odłóż słuchawkę i zadzwoń na oficjalną infolinię instytucji finansowej, aby to potwierdzić. Ktoś prosi o podanie numeru twojej karty płatniczej i kodu CVV/CVC – dzięki nim oszust może autoryzować każdą transakcję, dostajesz SMS-y autoryzacyjne z banku – zwracaj na nie uwagę, ponieważ informują co autoryzujesz i na co wyrażasz zgodę. Oszuści mogą prosić o zgodę na zmianę numeru telefonu autoryzacji podając inny – wówczas będą mogli potwierdzić każdy przelew wykonywany z twojego konta.

Ponadto, UOKiK przypomina, że bank powinien w ciągu jednego dnia roboczego oddać konsumentowi utracone w wyniku oszustwa środki, a następnie wyjaśnić kto odpowiada za incydent lub zgłosić takie przypadki organom ścigania.

Źródło: UOKiK

Pon., 7 Czrw. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek