Przewodniczący Krajowej Rady Izb Obrachunkowych ustosunkował się do pytania, jakie skierował do RIO Dyrektor Departamentu Administracji Publicznej MSWiA. W stanowisku jednoznacznie wskazano, że środki z rezerwy na zarządzanie kryzysowe mogą być przeznaczone na pomoc uchodźcom wojennym z Ukrainy.
Mirosław Legutko podkreślił, że należy stwierdzić, że sytuacja, która wytworzyła się aktualnie na terenie RP w związku z działaniami militarnymi w Ukrainie, wypełnia znamiona „sytuacji kryzysowej”, o której mowa w art. 3 pkt 1u.z.k., a co za tym idzie daje podstawy do uruchomienia środków pochodzących z rezerwy na zarządzanie kryzysowe, w celu zapobieżenia i usunięcia skutków zaistniałej sytuacji.
Jak czytamy w stanowisku: „Pragnę przy tym wskazać, że uruchomienie środków z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe w kontekście aktualnej sytuacji związanej z kryzysem uchodźczym, należy odróżnić od możliwości wsparcia finansowego cudzoziemców w oparciu o przepisy o ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2354 z późn. zm.), które skierowane jest do konkretnych osób, i którego zakres w sposób zasadniczy odbiega od pomocy finansowej świadczonej na podstawie przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym”.
Jak wyjaśnił Przewodniczący Krajowej Rady RIO, pojęcie „zarządzania kryzysowego” zdefiniowano jako działalność organów administracji publicznej będącą elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej. Zarządzanie kryzysowe polega zatem nie tylko na przygotowaniu do „przejmowania kontroli" nad sytuacjami kryzysowymi, ale także na odpowiednim reagowaniu na sytuacje kryzysowe. Obejmuje ono działania odpowiednie do rozwoju sytuacji, będącej następstwem zagrożenia.