Zielone światło dla zielonego transportu publicznego

Zielone światło dla zielonego transportu publicznego fot.pixabay.com

Już od 4 stycznia 2021 r. m.in. samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce” – powiedział Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska. Na dotacje przewidziano 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł.

Jak podkreślił pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska, ogłoszony program „Zielony transport publiczny” to element realizacji strategii energetycznej rządu.

Oprócz redukcji emisji CO2 poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce, przewiduje ona również upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach” – podkreślił wiceminister.

Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w 2021, 2022 i 2023 r.

W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii” – wylicza minister Kurtyka.

Co ważne, za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszy poniesione w okresie od 1.10.2020 r. do 31.12.2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów jest wydłużony aż do 31.12.2035 r.

Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy” – mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.

W pierwszej fazie programu poziom finansowania będzie najwyższy, gdyż – oprócz celów ekologicznych – ma też pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem” – wytłumaczył minister.

Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

Źródło: Ministerstwo Klimatu

Śr., 4 Lst. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś