Czy POZ może odmówić przyjęcia dziecka z gorączką?

Czy POZ może odmówić przyjęcia dziecka z gorączką? fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta stanowczo podkreślił, że przychodnia, która nie udziela pomocy matce i dziecku z gorączką, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego, narusza prawa pacjenta.

Stan faktyczny na podstawie którego opinię wyraził RPP dotyczył sytuacji, w której matka gorączkującego dziecka nie mogła dodzwonić się do przychodni rodzinnej. Ponieważ temperatura ciała jej syna przekraczała 39 stopni, a stan dziecka wciąż się pogarszał, wybrała się z nim do placówki. Personel medyczny odmówił pomocy matce i dziecku, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego. Dodatkowo skierował matkę do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Jak wskazał Rzecznik działanie przychodni było nieprawidłowe. Przychodnia powinna w takiej sytuacji poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację dziecka na wizytę. Rzecznik podkreślił, że przychodnia nie może również odsyłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Zalecenia Rzecznika dla tej przychodni były następujące:

  • opracowanie odpowiednich procedur oraz zmian w regulaminie organizacyjnym, które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości;
  • przeszkolenie personelu tak, aby wiedział jak postępować i pomagać pacjentom w podobnych sytuacjach.

Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że zgodnie z prawem, placówka podstawowej opieki zdrowotnej, która zawarła umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, ma obowiązek rejestrować pacjentów na wizyty lekarskie w dniu zgłoszenia. Może to być także inny dzień, ale musi być zawsze uzgodniony z pacjentem. W przypadku, gdy placówka ma problem z przyjęciem wszystkich oczekujących pacjentów np. z powodu dużej liczby zapisanych osób, powinna określić odpowiedni sposób postępowania, w którym zostanie ustalona kolejność wizyt u lekarza.

Źródło: www.gov.pl 

Śr., 30 Lst. 2022 5 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka