Kiedy wizyta stacjonarna a kiedy teleporada? – nowe zasady

Kiedy wizyta stacjonarna a kiedy teleporada? – nowe zasady fotolia.pl

Od 16 marca br. zmieniły się zasady korzystania z porad lekarskich w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Od teraz formę w jakiej chce się odbyć wizytę wybierze pacjent – lekarz nie może (poza kilkoma wyjątkami) samodzielnie narzucić teleporady bez zgody pacjenta.

Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty w przypadku gdy:

  • Pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyrażają zgody na teleporadę.
  • Pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie stanu jego zdrowia lub zmieniły się objawy.
  • Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
  • Pacjentem jest dziecko poniżej 6 roku życia.
  • Pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.

Z teleporady pacjent skorzysta gdy:

  • Istnieje podejrzenie, że pacjent jest zakażony wirusem SARS-CoV-2.
  • Pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
  • Pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
  • Pacjent potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia.
  • Pacjentem jest dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Jak zaznacza Narodowy Fundusz Zdrowia teleporada powinna zostać udzielona nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście lub w późniejszym terminie, jeśli termin ten zostanie ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Źródło: NFZ

Czw., 18 Mrz. 2021 1 Komentarz Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek