Od pracodawcy już nie tylko okulary, ale też soczewki kontaktowe. Zmiana rozporządzenia "ekranowego"

Od pracodawcy już nie tylko okulary, ale też soczewki kontaktowe. Zmiana rozporządzenia fotolia.pl

Opublikowano akt nowelizujący rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy będą musieli zapewnić pracownikom już nie tylko okulary korekcyjne, ale w zależności od orzeczenia lekarskiego, także soczewki kontaktowe.

W Zaduszki w Dzienniku Ustaw pod pozycją nr 2367 opublikowano rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przynosi ono kilka ważnych zmian.

Z definicji stanowiska pracy znika jednostka centralna i stacja dyskietek, a krzesło i stół przestają być wyposażeniem pomocniczym, stając się oddzielnym elementem. Zgodnie z nową definicją przez stanowisko pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika, krzesłem i stołem,  a także opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Pracodawca będzie musiał zapewnić wszystkim pracownikom (a nie tylko siedzących przy stanowiskach z monitorami) profilaktyczną opiekę zdrowotną. Największą zmianę przynosi jednak nowelizacja § 8 ust. 2, w którym do obowiązku zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok dochodzi możliwość alternatywnego zapewnienia soczewek kontaktowych - zgodnych z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotne, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Zaktualizowano również załącznik, ustanawiający minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.

Rozporządzenie nowelizujące wejdzie w życie 16 listopada. Pracodawcy będą mieć pół roku na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe utworzonych przed dniem wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w nim określonych.

Pt., 3 Lst. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński