Osoby o ograniczonej mobilności, np. kobiety w ciąży, osoby niewidzące, niepełnosprawne, starsze, które korzystają z transportu zbiorowego mogą spodziewać się licznych zmian ułatwiających im podróżowanie.
Na zlecenie Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury została bowiem przygotowana ekspertyza dotycząca programu Dostępność Plus – Dostępny transport zbiorowy. Ekspertyza obejmuje propozycje rozwiązań dla autobusów miejskich z uwzględnieniem trolejbusów; autobusów używanych w komunikacji międzymiastowej (wykonujących regularny przewóz osób) oraz tramwajów.
Rekomendacje zawarte w ekspertyzie zawierają wytyczne dla jednostek samorządu terytorialnego organizujących przetargi w zakresie organizacji transportu zbiorowego. Druga grupa, której dotyczą rekomendacje to przedsiębiorcy zamierzający kupić pojazdy wykorzystywane w tych przewozach.
Kierując się potrzebami i oczekiwaniami życia codziennego, autorzy ekspertyzy zalecają wzięcie pod uwagę następujących przesłanek:
- spełnienie wymogu obsługi tras przez pojazdy niskopodłogowe, docelowo 90% taboru w komunikacji miejskiej;
- nałożenie obowiązku instalacji urządzeń pozwalających na przekazywanie wewnętrznych komunikatów głosowych co najmniej o kierunku jazdy, numerze linii w komunikacji miejskiej, aktualnym i następnym pojeździe;
- wprowadzenie sygnałów wizualnych (wyświetlaczy lub tablic na pojazdach w barwach ułatwiających ich odczytanie przez osoby niewidzące);
- umieszczenie wewnętrznych sygnałów wizualnych w pojazdach (wyświetlacze lub tablice wewnątrz pojazdów widoczne w każdej części pojazdu, co najmniej z nazwą przystanku, trasą);
- montaż drzwi otwierających się automatycznie lub przez kierowcę;
- montaż widocznych i umieszczonych na odpowiedniej wysokości przycisków umożliwiających sygnalizację zatrzymania pojazdu oraz przycisków umożliwiających otwarcie drzwi przez pasażera, w tym pasażera na wózku inwalidzkim;
- montaż poręczy przy każdych drzwiach;
- montaż miejsc przystosowanych dla osób na wózku inwalidzkim;
- montaż miejsc przystosowanych do przewozu wózków dziecięcych;
- ustalenie zasad korzystania z przestrzeni współdzielącej;
- montaż minimum 4 miejsc o podwyższonej konstrukcji ułatwiającej wstawanie/siadanie o charakterze priorytetowym dla osób starszych lub z problemami ruchowymi;
- montaż minimum 2 miejsc priorytetowych dla kobiet w ciąży;
- stosowanie symboli oznaczających miejsca w sposób jednoznaczny i czytelny dla użytkownika;
- montaż miejsc przystosowanych do przewozu bagażu nietypowego.
Jak zaznaczają autorzy rekomendacji, proponowane rozwiązania należy traktować jako komplementarne w stosunku do istniejących regulacji prawnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym.
Jak zaznaczają autorzy rekomendacji, należy traktować je jako komplementarne w stosunku do istniejących regulacji prawnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym.
Źródło: www.gov.pl