Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolejny krok w cyfryzacji usług publicznych

Kolejny krok w cyfryzacji usług publicznych fotolia.pl

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Celem ma być zapewnienie lepszej efektywność realizacji programów, wprowadzono podstawę prawną do ich realizacji w drodze elektronicznej w szerszym niż dotychczas zakresie.

Ze statystyk wynika, że Polacy chętnie korzystają z elektronicznej drogi ubiegania się o świadczenia. Przykładowo w 2020 r. rodzice i opiekunowie złożyli 3,2 mln wniosków o świadczenie „Dobry Start” – aż 2,3 mln z nich stanowiły wnioski złożone online. To oznacza, że ponad 70 proc. wnioskodawców wybrało właśnie drogę elektroniczną.

Jakie zmiany obecnie zaproponowano?

Rada Ministrów będzie mogła określić w rozporządzeniu dotyczącym szczegółowych warunków realizacji programu, że:

  • składanie wniosku i załączników do wniosku o przyznanie świadczeń, a także wnoszenie innych pism w sprawie świadczeń,
  • doręczanie decyzji, informacji, postanowień, zawiadomień, wezwań, zaświadczeń, i innych pism w sprawie świadczeń,

odbywa się wyłącznie w drodze elektronicznej, za pomocą systemów teleinformatycznych określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.

Decyzje, informacje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, zaświadczenia i inne pisma opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym,  kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu realizującego świadczenia albo zamieszcza się w nich imię,  nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej do ich wydania.

W przypadku, gdy Rada Ministrów przyjmie takie rozwiązanie, organ realizujący świadczenia przyznane na podstawie programu będzie musiał   zapewnić  – w swojej siedzibie, oddziale lub innej wyznaczonej jednostce organizacyjnej – dostęp do środków technicznych umożliwiających złożenie   wniosku
i odbiór korespondencji od organu. Organ realizujący świadczenia przyznane na podstawie programu będzie musiał także zapewnić pomoc przy   wnoszeniu i odbiorze tych dokumentów.

Takie rozwiązania zapewnią, że żadna osoba uprawniona do świadczeń przysługujących na podstawie programu nie zostanie pozbawiona możliwości wnioskowania o ich przyznanie. Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło: ip

Czw., 18 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska