Umowy o dzieło będą zgłaszane do ZUS

Umowy o dzieło będą zgłaszane do ZUS fotolia.pl

Duża rewolucja czeka nas na rynku pracy. Od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mają obowiązek zgłaszania do ZUS umów o dzieło. Są jednak pewne wyjątki.

Od 1 stycznia 2021 roku pracodawca w terminie 7 dni od zawarcia umowy o dzieło musi zgłosić ją do ZUS. Można to zrobić za pomocą formularza RUD (zgłoszenie umowy o dzieło) dostępnego na stronie internetowej Platformy Usług Elektronicznych.

Jak argumentuje resort pracy, takie rozwiązanie ma pomóc w skuteczniejszym świadczeniu pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, a także pozwoli zorientować się w skali umów o dzieło zawieranych w Polsce.

W zgłoszeniu przedsiębiorcy przekazują wyłącznie ogólne informacje dotyczące zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy, jak też jej przedmiotu. Do zgłoszenia zawarcia umowy o dzieło są zobowiązani wszyscy płatnicy składek i osoby fizyczne, bez względu na to, czy są zarejestrowane w ZUS jako płatnik składek czy też nie.

Obowiązują jednak pewne wyjątki. Obowiązek nie dotyczy umów o dzieło: zawartych z własnym pracownikiem; wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem; zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Nie obejmuje tych podmiotów czy jednostek organizacyjnych (np. stowarzyszeń, fundacji, spółek prawa handlowego, itp.), które nie są płatnikami składek (tj. nie mają obowiązku rejestrować się w ZUS jako płatnicy składek, bo nie zgłaszają nikogo (w tym siebie) do ubezpieczeń społecznych.

Źródło: MRPiPS

Pt., 8 St. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska