Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty przez rząd

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty przez rząd fotolia.pl

Poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach i zmniejszenie liczby wypadków drogowych w kraju to główne założenia przyjętego właśnie przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Z Krajowego Funduszu Drogowego na ten cel zostanie przekazanych 2,5 mld zł.

Współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Jednocześnie, zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji, ok. 40 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. W 2019 r. odnotowano ponad 7 tys. wypadków z udziałem pieszych.

W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej GDDKiA będzie realizować między innymi takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • budowa lewoskrętów,
  • budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
  • montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
  • uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

W pierwszej kolejności planowane są działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Będzie to realizowane poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie, budowę azyli dla pieszych. Będzie to działanie komplementarne z procedowanymi zmianami ustawowymi przewidującymi przyznanie pierwszeństwa pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię.

Po zmianach, kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych:

  • zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego,
  • ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście. 

Źródło: KPRM

Śr., 24 Lt. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska