Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Informatyzacja służby zdrowia w dobie COVID-19

Informatyzacja służby zdrowia w dobie COVID-19 fotolia.pl

Jak poinformowała przedstawicielka resortu zdrowia na posiedzeniu sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii w dniu 28 października br., narzędzia cyfrowe odgrywają bardzo dużą rolę w działaniach związanych ze zwalczaniem epidemii koronawirusa. Dzięki nim możemy ograniczyć niepotrzebną ekspozycję pacjentów i kadry medycznej na ryzyko związane z zakażeniem wirusem, a także - mamy narzędzia do analizy rozprzestrzeniania się epidemii.

Najbardziej istotną aplikacją, systemem, jaki Ministerstwo Zdrowia utworzyło na potrzeby COVID-19, jest system EWP – Ewidencja Wjazdów do Polski - stwierdziła przedstawicielka Ministerstwa. Początkowo ten system miał ewidencjonować osoby wjeżdżające do Polski, które miały odbywać kwarantannę obowiązkową. Natomiast w miarę potrzeb system bardzo się rozrastał i aktualnie jest to narzędzie, które gromadzi informacje, także o zleconych testach i wynikach testów. Informacje z tego systemu są przekazywane na potrzeby prowadzenia wywiadów epidemiologicznych, także lekarzom na potrzeby monitorowania stanu zdrowia pacjentów. Prowadzone są prace mające na celu połączenie tego systemu z innymi systemami.

Utworzono także systemy czysto sprawozdawcze, czyli system WSSE i system UW. System WSSE zbiera dane od stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz od laboratoriów na temat liczby osób chorych, liczby ozdrowieńców, zgonów, liczby zleconych testów. Na tej podstawie możemy robić analizy przebiegu epidemii. System UW natomiast służy przede wszystkim do analizy liczby łóżek w szpitalach. Aktualnie stworzyliśmy tam też system kolejkowy i możliwość rezerwacji łóżek. Koordynatorzy wojewódzcy mają możliwość kierowania pacjentów tam, gdzie są wolne miejsca.

Utworzono także platformę e-wizyta na potrzeby telemedycznego udzielania świadczeń pacjentom. Można tam przez całą dobę uzyskać poradę za pomocą środków teleinformatycznych, na przykład wideorozmowy czy telefonicznej rozmowy. Jest to platforma, która jest dostępna dla wszystkich w całej Polsce.

Wykorzystano także narzędzia już istniejące: e-recepta i e-skierowanie. Dodano też dodatkowe funkcjonalności do internetowego konta pacjenta, gdzie po pierwsze, można odczytać wynik testu, a po drugie, za pośrednictwem portalu gov.pl uruchomiliśmy chatbot, gdzie można również uzyskać odpowiedzi na pytania na temat koronawirusa.

Połączono także funkcjonalności gabinet.gov.pl w celu możliwości zlecenia badania przez lekarza POZ, od momentu kiedy lekarze podstawowej opieki zdrowotnej zostali włączeni w system opieki nad pacjentami zakażonymi czy podejrzanymi o zakażenie.

Oprócz tego, funkcjonują infolinie obsługujące pacjentów: infolinia GIS, czy infolinia NFZ.

Pon., 18 St. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka