Do Sejmu wpłynęła petycja obywatelska postulująca gruntowną reformę systemu egzaminowania kierowców, która stanowiła jeden z przedmiotów obrad posiedzenia sejmowej Komisji do Spraw Petycji, mającej miejsce 18 listopada 2025 r. Jej autor domagał się m.in.: „zniesienia monopolu” Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD) na przeprowadzanie praktycznych egzaminów na prawo jazdy oraz wprowadzenia państwowego systemu licencjonowanych egzaminatorów zewnętrznych.
Autor wniosku przekonywał, że obecne rozwiązania nie spełniają konstytucyjnych standardów dotyczących wolności gospodarczej, równości wobec prawa oraz zasady państwa prawa.
W petycji podniesiono szereg zastrzeżeń wobec sposobu organizacji egzaminów. Pierwszym z nich jest wskazywany przez wnioskodawcę „monopol WORD”, który ma ograniczać zasadę wolności działalności gospodarczej, przewidzianą w art. 22 Konstytucji RP. Zdaniem autora, obecnie obowiązujące standardy i procedury w tej materii można zoptymalizować także poprzez wprowadzenie państwowego systemu licencjonowanych egzaminatorów działających niezależnie od struktur WORD, dopuszczenie do przeprowadzenia egzaminów praktycznych certyfikowanych szkół jazdy oraz niezależnych ośrodków egzaminacyjnych, czy też ustalenie stałych tras egzaminacyjnych oraz ich publikacja na stronach internetowych WORD i w Biuletynach Informacji Publicznej.
Opinia prawna sporządzona Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu podkreśla, że aktualne zasady egzaminowania wynikają bezpośrednio z ustawy o kierujących pojazdami, a WORD-y są ustawowo zobowiązane do organizowania egzaminów. Obowiązują także liczne przepisy dotyczące kwalifikacji egzaminatorów, ich nadzoru oraz procedur kontrolnych prowadzonych przez marszałków województw. Eksperci zwracają uwagę, że obecny system zawiera rozbudowane mechanizmy nadzoru – w tym kontrolę policji, możliwość przerywania egzaminu, analizę zdawalności oraz unieważnianie egzaminów.
Przedstawiciele komisji wskazali, że zakres postulowanych żądań ma charakter ustrojowy i wykracza poza kompetencje komisji, zwłaszcza że obecny system egzaminowania jest powiązany z szeregiem innych regulacji dotyczących szkolenia kandydatów, nadzoru nad egzaminatorami oraz funkcjonowania samorządu województwa. Uznano również, że w obowiązującym stanie prawnym istnieją już narzędzia zapewniające nadzór i kontrolę nad WORD-ami. Jednogłośnie stwierdzono, że argument podnoszący, że obecny system narusza konstytucyjną wolność działalności gospodarczej, jest całkowicie chybiony i absurdalny. Egzamin na prawo jazdy nie jest usługą komercyjną, lecz zadaniem publicznym z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a funkcjonowanie WORD-ów w obszarze przeprowadzania egzaminów państwowych stanowi emanację sprawowania władzy publicznej, w związku z czym niemożliwym jest żeby działalność WORD-ów w tym zakresie stanowiła jakiekolwiek ograniczenie wolności działalności gospodarczej.
Takie stanowisko podzielili również przedstawiciele strony społecznej, w tym Związek Powiatów Polskich.
W konsekwencji Komisja nie uwzględniła żądania zawartego w petycji i nie skierowała jej do dalszych prac legislacyjnych. Oznacza to, że postulowane przez wnioskodawcę zmiany nie staną się przedmiotem inicjatywy ustawodawczej.