E-rowery pod lupą

E-rowery pod lupą fotolia.pl

Wspólna akcja kontrolna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcji Handlowej (IH) oraz Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) ujawniła masowe nieprawidłowości w dokumentacji i oznakowaniu rowerów elektrycznych importowanych spoza Unii Europejskiej. Działania przeprowadzone od 5 maja do 31 lipca 2025 roku miały na celu weryfikację, czy wprowadzane na rynek produkty spełniają obowiązujące unijne wymogi bezpieczeństwa.

Kontroli poddano dokumentację 29 modeli rowerów elektrycznych. Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła kontrolę sprzętu przywożonego do Polski różnymi drogami (morskim, drogowym i lotniczym) na terenie oddziałów celnych w całym kraju. Najwięcej wniosków o ekspertyzę do Inspekcji Handlowej skierowano z Izb Administracji Skarbowej w Gdańsku i Warszawie, kontrole odbywały się również w zakresie właściwości Izby Administracji Skarbowej w Lublinie.

Szczegółowa weryfikacja objęła kluczowe aspekty bezpieczeństwa i formalności, w tym:

  • Oznakowanie CE.
  • Dane identyfikujące produkt (np. model, rok budowy) oraz dane adresowe producenta i importera.
  • Prawidłowość deklaracji zgodności.
  • Poprawność instrukcji obsługi, zwłaszcza w zakresie informacji zapewniających bezpieczne używanie (np. sposób montażu, ładowania akumulatora).

Wyniki kontroli okazały się alarmujące i wykazały niemal całkowitą niezgodność importowanych produktów z wymogami unijnymi.

Kluczowe niezgodności stwierdzone w 29 modelach:

  • 100% modeli (wszystkie 29) nie posiadało deklaracji zgodności lub instrukcje były sporządzone nieprawidłowo.
  • 28 modeli nie było w ogóle oznaczonych lub oznakowanie to było nieprawidłowe.
  • Każdy z 29 zakwestionowanych modeli miał stwierdzone co najmniej dwie nieprawidłowości, a w 19 modelach odnotowano wszystkie trzy braki formalne (brak deklaracji, nieprawidłowa instrukcja, brak lub nieprawidłowe oznakowanie).

W efekcie kontroli stwierdzono, że producenci nie potwierdzili spełniania przez rowery elektryczne obowiązujących unijnych wymagań. Doprowadziło to do zatrzymania i niedopuszczenia do obrotu 963 sztuk rowerów elektrycznych należących do 29 modeli. Łącznie w związku z negatywną oceną inspektorów IH zatrzymano na granicy 1139 sztuk rowerów elektrycznych. Ostatecznie, po przeprowadzeniu procedur naprawczych, do obrotu dopuszczono jedynie 176 egzemplarzy.

Inspekcja Handlowa może wskazać importerom zakres niezbędnych działań w celu usunięcia niezgodności o charakterze formalnym. Następnie, na wniosek importera, Krajowa Administracja Skarbowa może wyrazić zgodę na przeprowadzenie działań naprawczych w ramach właściwej procedury celnej, co jest warunkiem dopuszczenia produktów na rynek unijny.

W świetle stwierdzonych nieprawidłowości, kupujący powinni zachować szczególną ostrożność. Konsumentom zaleca się, aby zawsze kupowali od sprawdzonych dostawców i skrupulatnie weryfikowali zakupiony towar pod kątem:

  • Oznakowania CE.
  • Dołączenia deklaracji zgodności, instrukcji oraz informacji niezbędnych do bezpiecznego użytkowania.
  • Umieszczenia na produkcie wymaganego oznakowania (np. nazwa i adres producenta, oznaczenie serii lub typu produktu).

Podkreśla się również, że instrukcja obsługi powinna być precyzyjna i zawierać m.in. powtórzenie informacji zamieszczonych w oznakowaniu (potwierdzając, że dotyczy tego samego urządzenia), a także instrukcje ułatwiające konserwację, czyszczenie, przechowywanie oraz montaż, demontaż i regulację.

Źródło: UOKiK

Czw., 13 Lst. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś