Budowa obwodnicy Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55 to kolejna inwestycja w województwie pomorskim realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała już do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na budowę blisko 10-kilometrowej trasy.
W październiku bieżącego roku złożono do Wojewody Pomorskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Jeśli procedury administracyjne przebiegną sprawnie, decyzję GDDKiA powinna otrzymać w marcu 2026 roku. Obwodnica Sztumu zostanie zrealizowana w tradycyjnym systemie „Buduj”.
Nowa trasa DK55
Projekt zakłada budowę drogi klasy GP – głównej o ruchu przyspieszonym – z jedną jezdnią i jednym pasem w każdym kierunku. Nawierzchnia będzie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Obwodnica rozpocznie się na północy Sztumu, w sąsiedztwie Parku Technologicznego, a zakończy włączeniem w istniejącą DK55 za Sztumską Wsią. Na trasie powstanie sześć skrzyżowań, jedno przejście podziemne, obiekt mostowy oraz szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i ochronę środowiska – w tym cztery przejścia dla dużych i średnich zwierząt oraz dziewięć dla małych. Zaplanowano także budowę zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych oraz przepustów ekologicznych.
Bezpieczniej i płynniej przez region
Inwestycja ma przede wszystkim wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Sztumu, który obecnie koncentruje się na drodze krajowej nr 55. Dzięki obwodnicy poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców i komfort życia w mieście. Nowa trasa odciąży lokalny układ komunikacyjny, zwiększy przepustowość dróg oraz usprawni przejazd w kierunku Malborka i Kwidzyna.
Jak podkreśla inwestor, obwodnica Sztumu ma znaczenie nie tylko lokalne. Będzie częścią układu komunikacyjnego o kluczowym znaczeniu dla ruchu regionalnego i turystycznego w województwie pomorskim.
Finał w 2028 roku
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 22 miesiące na realizację zadania – z wyłączeniem przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Podpisanie umowy planowane jest na II kwartał 2026 roku, a zakończenie budowy – w IV kwartale 2028 roku.
Kolejne obwodnice w województwie pomorskim
Obwodnica Sztumu to następny etap realizacji Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 (PB100). Na Pomorzu kierowcy korzystają już z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25 – pierwszego ukończonego projektu w regionie.
W przygotowaniu jest również obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Trwa postępowanie odwoławcze w przetargu na jej projekt i budowę, a GDDKiA liczy na podpisanie umowy jeszcze w tym roku.
Równolegle toczą się prace nad obwodnicą Człuchowa w ciągu DK22 i DK25 – złożono już wniosek o decyzję środowiskową, a przetarg w systemie „Projektuj i buduj” zaplanowano na IV kwartał 2026 r.
W planach jest także obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21, o długości ok. 9 km. Jej realizacja przewidziana jest na lata 2027–2031.
Źródło: GDDKiA