Nowa ekspresówka S19 omija Bielsk Podlaski – 21 km trasy już przejezdne

Nowa ekspresówka S19 omija Bielsk Podlaski – 21 km trasy już przejezdne fotolia.pl

Od 31 października 2025 r. kierowcy mogą korzystać z dwóch nowych odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim: Haćki – Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód – Boćki. Inwestycja, zrealizowana w formule „projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, obejmuje 21 kilometrów nowej trasy.

Nowa ekspresówka to nie tylko szybsze i bezpieczniejsze podróże, ale również ważny krok w realizacji międzynarodowego korytarza Via Carpatia, łączącego północ i południe Europy – od Litwy po Grecję. Dzięki tej inwestycji Podlasie zyskuje lepsze połączenie z europejską siecią transportową, a mieszkańcy regionu – wyższą jakość życia i mniejsze natężenie ruchu w miastach.

Obwodnica Bielska Podlaskiego

Oddane do ruchu odcinki S19 tworzą obwodnicę Bielska Podlaskiego, pozwalającą na wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego w osi północ–południe. Nowa trasa to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, wykonana w nawierzchni bitumicznej.

Odcinek S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód poprowadzono nowym śladem po północno-zachodniej i zachodniej stronie Bielska Podlaskiego. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe – Bielsk Podlaski Północ (z połączeniem z DK19) oraz Bielsk Podlaski Zachód (z DK66). Wybudowano 9 mostów i wiaduktów oraz 14 przepustów i przejść dla zwierząt. Dodatkowo przebudowano 2,6-kilometrowy odcinek DK66, który łączy się z południową obwodnicą miasta oddaną do użytku w sierpniu 2025 r. Inwestycję o wartości 326 mln zł zrealizowała firma Budimex.

Kolejny etap – Bielsk Podlaski Zachód – Boćki

Drugi z oddanych fragmentów, S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, również poprowadzono nowym śladem – po zachodniej stronie Bielska Podlaskiego, równolegle do istniejącej DK19. W ramach zadania powstał węzeł Boćki, zlokalizowany na północ od miejscowości, w miejscu przecięcia z dotychczasową drogą krajową nr 19.

Na tym odcinku zbudowano 11 mostów i wiaduktów, w tym trzy duże przejścia dla zwierząt, oraz 9 przepustów. Wartość kontraktu wyniosła 309,4 mln zł, a wykonawcą była firma Strabag.

Via Carpatia – strategiczny korytarz transportowy

Nowo otwarte odcinki są pierwszymi fragmentami drogi ekspresowej S19 oddanymi do użytku w województwie podlaskim. To część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma połączyć Europę Północną i Południową. W Polsce szlak ten będzie liczył ok. 700 km i przebiegnie przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Już dziś Lublin jest połączony z Rzeszowem pełnym ciągiem drogi ekspresowej.

Kolejne inwestycje w regionie

Na Podlasiu trwa obecnie budowa pięciu kolejnych odcinków S19:

  • Kuźnica – Sokółka Północ,
  • Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód,
  • Deniski – Haćki,
  • Boćki – Malewice,
  • Malewice – Chlebczyn.

Zakończenie wszystkich prac pozwoli domknąć podlaski fragment Via Carpatii i znacząco poprawić spójność komunikacyjną regionu. Nowe odcinki drogi ekspresowej S19 to kolejny krok w kierunku nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury drogowej w północno-wschodniej Polsce.

Źródło: MI

Śr., 29 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła