Zielony dywan w stolicy. Tramwaje Warszawskie zazielenią kolejne odcinki torowisk

Zielony dywan w stolicy. Tramwaje Warszawskie zazielenią kolejne odcinki torowisk fotolia.pl

Warszawa konsekwentnie rozszerza swoją sieć tzw. zielonych torowisk, wprowadzając roślinną zabudowę na kolejnych odcinkach tras tramwajowych. Władze spółki Tramwaje Warszawskie podpisały nowe umowy na zazielenienie fragmentów, które były niedawno remontowane – na Bródnie, Żoliborzu, Ochocie oraz w Śródmieściu. Po zakończeniu wszystkich zaplanowanych prac, do końca roku stolica będzie mogła pochwalić się ponad 50 km toru pojedynczego z roślinnym pokryciem.

Inwestycja ta stanowi część długofalowej strategii miejskiej, mającej na celu poprawę estetyki infrastruktury komunikacyjnej, a przede wszystkim przyniesienie konkretnych korzyści środowiskowych. Obecnie Warszawa dysponuje około 48,4 km torów tramwajowych z zabudową roślinną, co przekłada się na łączną powierzchnię około 16,3 hektara miejskiej zieleni.

W najnowszych inwestycjach, podobnie jak w większości dotychczasowych projektów, dominuje zabudowa z rozchodnika. Obecnie ponad połowa istniejących zielonych torowisk pokryta jest matami z tej rośliny. Doświadczenia eksploatacyjne Tramwajów Warszawskich potwierdziły, że różne odmiany rozchodnika są idealnym rozwiązaniem dla trudnych warunków miejskich. Charakteryzują się one mniejszymi wymaganiami glebowymi, nie potrzebują regularnego podlewania ani koszenia, są mrozoodporne, a dodatkowo efektownie przebarwiają się w ciągu roku, co podnosi walory estetyczne miejskiej przestrzeni.

Oprócz mat rozchodnikowych, spółka zwiększa także powierzchnię zielonych torowisk z wykorzystaniem mieszanek rozchodnikowo-ziołowych. Takie kompozycje, które można już spotkać między innymi wzdłuż ulicy Obozowej i Chałubińskiego, wprowadzają większą bioróżnorodność do infrastruktury tramwajowej.

W ostatnim czasie podpisano umowy, które obejmują zazielenienie czterech kolejnych kluczowych odcinków tramwajowych w różnych dzielnicach miasta. Prace będą dotyczyły tras, które przeszły gruntowne remonty w bieżącym lub ubiegłym roku, co jest elementem kompleksowej modernizacji miejskiej sieci:

  • Trasa wzdłuż ulic Rembielińskiej i Matki Teresy z Kalkuty (Bródno), która była modernizowana w ubiegłym roku.
  • Dojazdy do wiaduktów w ciągu al. Jana Pawła II od strony Śródmieścia i Żoliborza (tramwaje powróciły tam pod koniec maja bieżącego roku).
  • Odcinek ulicy Słomińskiego, od wiaduktu przy Andersa do wjazdu na most Gdański (ruch tramwajowy wznowiono tam pod koniec września).
  • Fragment ulicy Grójeckiej między placem Narutowicza a ulicą Siewierską (gdzie ruch tramwajowy został wznowiony przed połową października).

Na tych nowo modernizowanych trasach, które niedawno były remontowane przez ekipy spółki Tramwaje Warszawskie, również zastosowane zostaną wspomniane mieszanki rozchodników i ziół. Warto podkreślić, że planowane prace związane
z zazielenianiem torów nie będą wymagały wstrzymywania ruchu tramwajowego.

Po zakończeniu wszystkich obecnie zakontraktowanych prac, Warszawa będzie dysponować około 54 km zielonych torów, co oznacza łączną powierzchnię 18 hektarów dodatkowej miejskiej zieleni.

Pierwszy odcinek roślinnej zabudowy torów został wprowadzony w stolicy w sierpniu 2005 roku, co oznacza, że w tym roku minęło już 20 lat doświadczeń z tą innowacyjną technologią. Wieloletnie obserwacje i eksploatacja potwierdzają, że zieleń
w torowisku przynosi wymierne i konkretne korzyści dla środowiska miejskiego:

  • Retencja wody opadowej, co jest kluczowe w obliczu coraz częstszych gwałtownych deszczy.
  • Łagodzenie skutków miejskich wysp ciepła, dzięki obniżaniu temperatury nawierzchni i powietrza.
  • Lokalne zwiększenie bioróżnorodności w gęsto zabudowanym środowisku.
  • Pochłanianie zanieczyszczeń i pyłów, co wpływa na czystość powietrza.
  • Obniżenie poziomu hałasu generowanego przez przejeżdżające tramwaje.

Zielone torowiska są także integralnym elementem nowo realizowanych tras tramwajowych, w tym planowanych odcinków na ulicy Rakowieckiej oraz do Dworca Zachodniego, co świadczy o tym, że stały się one standardem w rozwoju warszawskiej infrastruktury komunikacyjnej.

Źródło: IP

Śr., 29 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś