Pod ziemią i nad torami – trwają prace przy nowej DK79 w Zabierzowie

Pod ziemią i nad torami – trwają prace przy nowej DK79 w Zabierzowie fot.canva

Ściany stoją, strop został właśnie zabetonowany – tunel na obwodnicy Zabierzowa rośnie w oczach. Wkrótce ruszy wybieranie gruntu spod stropu i betonowanie dna. To jeden z kluczowych etapów budowy ponad 300-metrowego obiektu, powstającego w ciągu nowej drogi krajowej nr 79.

Budowa metodą podstropową

Tunel w Zabierzowie powstaje metodą podstropową, czyli w technologii, w której najpierw powstają boczne ściany (tzw. szczelinowe), następnie betonowany jest strop, a dopiero później wybierany grunt spod gotowego już zadaszenia. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w obiektach zlokalizowanych płytko pod powierzchnią terenu.

Prace rozpoczęły się we wrześniu 2024 roku, a betonowanie stropu ruszyło w lipcu tego roku. Ściany szczelinowe mają średnio 16 metrów wysokości i 60–80 cm grubości, natomiast strop ma 60 cm. Sam tunel będzie miał 24 metry szerokości i 6 metrów wysokości.

Po ukończeniu stropu ekipy budowlane przystąpią do wybierania ziemi spod konstrukcji i betonowania dna. Po zakończeniu robót tunel zostanie wyposażony w systemy wentylacji, oświetlenia i bezpieczeństwa, a ruch w nim będzie odbywał się z prędkością do 60 km/h.

Zjazdy i konstrukcje oporowe

Wraz z tunelem powstają konstrukcje oporowe o łącznej długości ponad 700 metrów. Krótsza – 162 metry – zlokalizowana będzie od strony węzła Modlniczka, dłuższa – 190 metrów – po stronie zachodniej. Najniższy punkt w tunelu znajdzie się na wysokości 219 m n.p.m., czyli 8 metrów poniżej poziomu terenu.

Obwodnica Zabierzowa – nowy oddech dla regionu

Tunel jest częścią ponad 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa, która stanie się nowym fragmentem drogi krajowej nr 79. Trasa została zaprojektowana głównie po północnej stronie miejscowości, od węzła Modlniczka do Rudawy, gdzie połączy się z obecną DK79.

Pierwszy odcinek obwodnicy – biegnący w gęstej zabudowie ul. Profesora Adama Rożańskiego – będzie poprowadzony właśnie w tunelu. Przez pierwsze 3,5 km droga będzie dwujezdniowa (2x2 pasy), następnie przejdzie w odcinek jednojezdniowy.

Na trasie powstanie kilka rond – m.in. przy ul. Szlacheckiej i nowym przebiegu DW774 oraz przy ul. Rodziny Poganów i Łąkowej w Bolechowicach. W zachodniej części obwodnica pobiegnie wiaduktem nad linią kolejową Kraków–Katowice, przy czym zaplanowano rezerwę pod dwa dodatkowe tory.
Nowa droga zakończy się rondem w Rudawie, obok którego powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.

Mosty, wiadukty i ekrany akustyczne

Na całej trasie zaplanowano budowę czterech mostów, siedmiu wiaduktów oraz kładki dla pieszych przy ul. Kasztanowej w Modlniczce. Projekt obejmuje też przebudowę infrastruktury podziemnej – sieci energetycznych, telekomunikacyjnych, wodno-kanalizacyjnych i gazowych – a także budowę odwodnienia, zbiorników retencyjnych, przejść dla zwierząt, ekranów akustycznych i oświetlenia drogowego.

Trudny teren i nasypy przeciążeniowe

Choć na pierwszy rzut oka teren wydaje się sprzyjający budowie, w rzeczywistości to wymagający obszar – dolina Rudawy charakteryzuje się wysokim poziomem wód gruntowych i miejscami podmokłym gruntem.

Dlatego jednym z kluczowych elementów prac są nasypy przeciążeniowe. To tymczasowe konstrukcje z dodatkowej warstwy ziemi, które mają za zadanie zagęścić grunt i usunąć z niego nadmiar wody. Proces trwa od 3 do 7 miesięcy, a efekty są stale monitorowane przez geodetów. W niektórych miejscach teren potrafi obniżyć się nawet o 10 centymetrów.

Postęp prac i wykonawca

Na budowie trwają roboty ziemne, powstają nasypy i warstwy konstrukcyjne nawierzchni. We wrześniu ułożono pierwsze warstwy asfaltu. Równolegle montowana jest stalowa konstrukcja wiaduktu nad torami.

Wykonawcą inwestycji jest Budimex S.A., a koszt budowy wynosi 680 mln zł.

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych

Obwodnica Zabierzowa realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program zakłada m.in. dalszy rozwój sieci dróg krajowych, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu i poprawę dostępności komunikacyjnej regionów.

Źródło: GDDKiA

Śr., 22 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła