Podpisano umowę na budowę ponad dwukilometrowej obwodnicy Zatora. Nowa trasa, która powstanie po zachodniej stronie miasta, połączy drogę krajową nr 44 z drogą krajową nr 28. To pierwsza inwestycja drogowa w Polsce realizowana w oparciu o metodykę BIM (Building Information Modeling). Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planowane jest na koniec 2027 roku.
Nowa obwodnica będzie miała 2,1 km długości i uzupełni lokalny układ komunikacyjny, wyprowadzając ruch tranzytowy poza centrum Zatora. Dziś przez miasto przejeżdża prawie 13 tysięcy samochodów dziennie. Obecnie DK28 biegnie przez Rynek i główne ulice Zatora, jednak po wybudowaniu obwodnicy zostanie przeniesiona na zachodnią stronę miasta. Dotychczasowy odcinek stanie się drogą lokalną, co ma odciążyć historyczne centrum i znacząco poprawić komfort życia mieszkańców.
Trasa będzie przebiegać wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, co ma ułatwić działalność lokalnych przedsiębiorców. Droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) zostanie wykonana w układzie jednojezdniowym, po jednym pasie w każdym kierunku. W ramach inwestycji rozbudowane zostaną także fragmenty okolicznych ulic, m.in. Wadowickiej, Gen. Sikorskiego czy Bugajskiej, a także powstaną nowe drogi gminne. Przebudowana zostanie kolidująca z inwestycją infrastruktura wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.
Mieszkańcy zyskają dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zaplanowano również rozwiązania chroniące środowisko, takie jak przejścia i przepusty dla zwierząt, dwa stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne.
Największą nowością będzie zastosowanie metodyki BIM, w której cały cykl życia inwestycji – od projektu, przez realizację, aż po utrzymanie – opiera się na wspólnym środowisku danych i trójwymiarowych modelach cyfrowych. To narzędzie coraz częściej wykorzystywane na świecie, które pozwala lepiej planować, koordynować i kontrolować inwestycje budowlane. Obwodnica Zatora została wybrana jako pilotażowy projekt BIM przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ze względu na różnorodność prac – drogowych, mostowych i instalacyjnych.
Za realizację inwestycji, o wartości 76,2 mln zł, odpowiada konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Budowa odbywa się w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Prace mają potrwać 21 miesięcy, z uwzględnieniem przerw zimowych. Pierwsze roboty rozpoczną się w październiku 2025 roku, a kierowcy pojadą obwodnicą pod koniec 2027 roku.
Źródło: GDDKiA