Droga ekspresowa S17 to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych we wschodniej Polsce. Już dziś kierowcy mogą nią bezpiecznie i komfortowo pokonać 182 km między Warszawą a Piaskami, omijając Lublin wspólnym przebiegiem z trasą S12. W przyszłości ekspresówka połączy stolicę z przejściem granicznym w Hrebennem, otwierając szybkie połączenie z Ukrainą.
Odcinki w budowie
Budowa odcinka Piaski – Hrebenne została podzielona na dziewięć fragmentów o łącznej długości 125 km i wartości szacowanej na 4,5 mld zł. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, wiadukty, mosty, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz system zarządzania ruchem.
Pierwsze prace już ruszyły:
- Zamość Wschód – Zamość Południe (ok. 12 km),
- Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne (ok. 17 km).
Oba odcinki o łącznej długości blisko 30 km realizuje firma Budimex, a wartość kontraktów przekracza 1 mld zł.
Na trasie w okolicach Zamościa trwają przygotowania do robót ziemnych – m.in. przebudowa sieci uzbrojenia i rozbiórki. Bardziej zaawansowane są prace między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem, gdzie wykonywane są nasypy, wykopy, wzmocnienia podłoża oraz pierwsze wiadukty i przejścia dla zwierząt.
Kolejne decyzje i przetargi
Jeszcze w 2025 r. spodziewane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Równolegle planowane jest złożenie wniosków o decyzje środowiskowe dla trzech kolejnych fragmentów między Piaskami a Zamościem (45 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki:
- Łopiennik – Krasnystaw,
- Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.
Powstaje również dokumentacja dla 2-kilometrowego fragmentu przy samym Hrebennem, który w przyszłości będzie łączyć ekspresówkę z terminalem granicznym realizowanym przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. W planach są także Miejsca Obsługi Podróżnych przy obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Dofinansowanie z UE
Budowa S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) uzyskała wsparcie unijne z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ponad 61 mln euro. To potwierdza znaczenie trasy nie tylko dla Polski, ale również w skali całej Unii Europejskiej.
CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania poprzez konkursy. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.
Źródło: GDDKiA