Już niedługo będziemy jeździć lokomotywami hybrydowymi?

Już niedługo będziemy jeździć lokomotywami hybrydowymi? fotolia.pl

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury - PKP Intercity zawarły 26 października 2022 r. kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych, wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika. Na zakup nowoczesnych wagonów i lokomotyw w ramach strategii taborowej PKP Intercity przeznaczyły już 7 mld zł.

PKP Intercity podpisało umowę z bydgoskim producentem. Obejmuje ona dostawę pojazdów elektrycznych o maksymalnej prędkości 160 km/h i spalinowych o prędkości do 120 km/h. Ponadto kontrakt obejmuje świadczenie usług ich utrzymania przez co najmniej 60 miesięcy, a także naprawy gwarancyjne. Wartość zamówienia to 554,6 mln zł.

W ramach kontraktu PESA ma dostarczyć lokomotywy w terminie do 48 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszej z nich ma zostać zrealizowana nie później niż w ciągu 30 miesięcy. PKP Intercity planuje w pierwszej kolejności 6-miesięczną eksploatację obserwowaną pierwszego pojazdu. Na tej podstawie możliwe będzie wprowadzenie ewentualnych poprawek technicznych i udoskonaleń przed odbiorem kolejnych pojazdów.

Kontrakt na 16 lokomotyw spalinowo-elektrycznych od PESY jest kolejnym elementem konsekwentnie realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, w ramach którego do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.

Przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.

PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Źródło: MI

Śr., 26 Prn. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła