Nowe dworce kolejowe na Mazowszu

Nowe dworce kolejowe na Mazowszu fot. Ministerstwo Infrastruktury

Pasażerowie mogą już korzystać z nowych dworców kolejowych na Mazowszu - w Garwolinie i Łaskarzewie.

Obydwa dworce leżą przy trasie kolejowej Warszawa – Lublin i zostały wzniesione w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworce odznaczają się prostą i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci wieży zegarowej. To budynki posiadające identyczny układ funkcjonalno-przestrzenny. Są one podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych - hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię  wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajduje się toaleta, natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również ławki oraz stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dworce są do siebie podobne, różnią się tylko wyglądem elewacji – w Garwolinie wykończono ją głównie cegłą klinkierową w kolorze czerwonym z rustykalną strukturą lica, natomiast w Łaskarzewie płytami wielkoformatowymi w kolorze białym i  grafitowym.

Nowe dworce są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowano w nich potencjalne bariery architektoniczne oraz wprowadzono rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m. in. automatyczne drzwi do poczekalni, oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące czy mapy dotykowe. Kontrastowa kolorystyka wnętrz pozwoli łatwiej poruszać się w przestrzeni dworca osobom niedowidzącym.

Innowacyjne Dworce Systemowe w Łaskarzewie i Garwolinie są również przyjazne środowisku i  bezpieczne. Na dachu każdego z nich umieszczono panele fotowoltaiczne wytwarzające około 2700 kWh „zielonej energii” rocznie. Natomiast pod ziemią wybudowano zbiorniki gromadzące deszczówkę, z których woda posłuży do podlewania terenów zielonych lub spłukiwania dworcowych toalet. Oświetlenie dworców zrealizowano z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED), sterowanych za  pomocą czujników ruchu współpracujących z sensorami natężenia światła. W budynkach zainstalowano również pompy ciepły oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który będzie sterował urządzeniami i instalacjami oraz dbał o optymalizacje zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Z kolei dzięki nowoczesnym systemom monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu poprawi się bezpieczeństwo podróżnych na dworcach i w ich otoczeniu.

Inwestycje w Łaskarzewie i Garwolinie odmieniły również najbliższe otoczenie dworców. Oprócz ułożenia nowych chodników i zmian w układzie drogowym wyznaczono nowe miejsca postojowe. Przy dworcu Łaskarzew Przystanek jest ich 8, a w Garwolinie 6. W sąsiedztwie obydwu obiektów zamontowano nowe elementy małej architektury: ławki, kosze, latarnie, a także uporządkowano tereny zielone i nasadzono nowe rośliny.

Koszt budowy dworców Łaskarzew Przystanek i Garwolin to odpowiednio 4,8 mln zł oraz 4,7 mln zł.

Źródło: MI

Śr., 14 Wrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś