O programach dofinansowania autobusów elektrycznych na posiedzeniu Podkomisji stałej do spraw elektromobilności

O programach dofinansowania autobusów elektrycznych na posiedzeniu Podkomisji stałej do spraw elektromobilności fot.pixabay.com

Na kwietniowym posiedzeniu Podkomisji stałej do spraw elektromobilności dyskutowano nad realizacją programów dofinansowania autobusów elektrycznych w Polsce. Dyskusja obejmowała realizację i planowane działania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych - transport miejski, Programu Infrastruktura i Środowisko – rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny oraz Programu Zielony Transport Publiczny.

Anna Sulińska-Wójcik, zastępca Dyrektora Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśliła, iż jednym z najistotniejszych źródeł finansowania taboru zeroemisyjnego w Polsce są fundusze europejskie, z których na działania dotyczące zrównoważonego transportu miejskiego przeznaczone jest około 10 mld złotych, z czego 4 mld na zakup taboru autobusowego. Planowany jest zakup 2159 sztuk taboru, z czego już 1919 jest zakupionych (20% stanowią autobusy elektryczne). W ramach szesnastu regionalnych programów operacyjnych przykładem jest Polska Wschodnia, w ramach którego zakupiono 71 autobusów elektrycznych. Na lata 2021-2027 planuje się osiągnąć szacunkową kwotę 480 mln euro na zakup floty autobusowej, z czego 250 mln euro pozyskane będą z programu Polska Wschodnia i FEnIKS.

Joanna Lech, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych wskazała, iż działania związane z dofinansowaniem transportu zbiorowego miejskiego prowadzone są w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przeprowadzony w jego ramach konkurs był dofinansowany kwotą 590 mln z funduszy europejskich, z czego 13 pozytywnie ocenionych wniosków otrzymało kwotę 460 mln złotych. Przełożyło się to na zakup 190 sztuk taboru elektrycznego, wraz z infrastrukturą ładowania. W ramach projektów indywidualnych ma być zakupione 219 autobusów na łączną kwotę 429 mln złotych z dofinansowania unijnego. Dodatkowo przewidziane jest dofinansowanie projektów miejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w kwocie od 25 do 33 mln złotych na każdy ZIT. Na wspomniany program FEnIKS przewidziana jest kwota 1 700 000 000 euro, z czego finansowany będzie zakup nie tylko taboru mało emisyjnego i bez emisyjnego, ale przykładowo tabor szynowy. W ramach Krajowego Programu Odbudowy przewiduje się zakup łącznie 1738 autobusów, dodatkowo 521 autobusów do transportu pozamiejskiego.

W ramach programu GEPARD dofinansowanie na zakup elektrycznych autobusów w 2017 roku wynosiło 30 mln złotych w pierwszym naborze, co skutkowało budową dwóch stacji ładowania oraz zakupem 14 autobusów elektrycznych, w tym 6 autobusów w ramach ostatniej umowy, którą zrealizuje się w 2022. W drugim naborze zakupiono 6 pojazdów elektrycznych oraz wybudowano 6 stacji ładowania. W ramach programu GEPARD dla Śląska w 2019, który ma być sfinansowany z Narodowego Funduszu oraz Krajowego Programu Odbudowy, planuje się zakup 43 autobusów elektronicznych i 18 stacji ładowania. Program Zielony Transport Publiczny w 2021 został przeprowadzony w dwóch odsłonach, gdzie budżet wynosił 2 mld złotych (1,6 mld w formie bezzwrotnej, dodatkowo 4 mld w formie zwrotnej). Pierwszy nabór został wyczerpany po dwóch tygodniach gdzie podpisano 36 umów (28 w formie dotacji, 8 w formie pożyczki), w ramach dotacji zostanie przekazanych 611 mln złotych, zostanie zakupione 173 autobusów elektrycznych, 71 autobusów wodorowych, 6 sztuk trolejbusów, 171 punktów ładowania oraz zostanie przeszkolonych 735 osób w zakresie obsługi tego taboru, oraz drobnych napraw i serwisów bieżących. Drugi nabór w trybie konkursowym będzie dysponował kwotą około 810 mln złotych (150 mln w formie pożyczki). Pozytywnie rozpatrzono 67 wniosków, przy których obecnie negocjuje się warunki umowy. Planowany zakup to 340 sztuk autobusów elektrycznych, 46 sztuk autobusów wodorowych, 280 stacji ładowania.

Pt., 29 Kw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Krystian Piecychna