Odcinki autostrady A2 i A4 bez szlabanów

Odcinki autostrady A2 i A4 bez szlabanów fotolia.pl

Od 1 grudnia br. odcinkami autostrady A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica będzie można przejechać bez konieczności czekania przy szlabanie. Manualny System Poboru Opłat zostanie zmieniony na system elektroniczny dla kierowców wszystkich kategorii pojazdów. Przejazd będzie można opłacić z wykorzystaniem rządowej aplikacji lub partnerskich sieci dystrybucji.

Na państwowych autostradach tylko e-TOLL

Od 1 grudnia br. użytkownicy samochodów osobowych i motocykli opłacą przejazdy płatnymi odcinakami autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica jedynie w sposób elektroniczny, a system manualny nie będzie już dostępny. Kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie będą zatrzymywać się, żeby pobrać bilet, a zjeżdżając – aby bilet opłacić u inkasenta. Ruch będzie odbywał się płynnie.

Kierowcy za przejazd autostradą zapłacą:

  • e-biletem autostradowym, który będą mogli zakupić w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET, w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL oraz w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów;
  • za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.


Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4

W związku ze zmianą systemu poboru opłat, na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica będzie obowiązywała również nowa organizacja ruchu:

  • na PPO Styków i PPO Żdżary kierowcy będą korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO;
  • na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO.

Na wszystkich tych odcinkach autostrad nie będzie już możliwości pobrania biletu kartonikowego w bileterkach ani opłacenia przejazdu w kiosku u inkasenta.

Place Poboru Opłat zostaną właściwie oznakowane i będzie na nich obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h.

Nowe metody opłacania przejazdu

Dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli wprowadzono nową metodę płacenia za przejazdy państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 – e-bilet autostradowy. Będzie można go nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu będzie możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono. Dostępne będą dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. W przypadku obu form wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą (nr rejestracyjny pojazdu, data i godzina rozpoczęcia przejazd autostradą oraz szczegóły planowanej do pokonania trasy).

Weryfikacja opłacania przejazdów

Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych. Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

W przypadku kontroli realizowanej na drodze, na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty.

Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL (aplikacji e-TOLL PL, OBU/ZSL) na kierującego pojazdem zostanie nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego wysokości 500 zł. Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).

Źródło: MF

Śr., 1 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska