Zgoda na zainstalowanie reklamy to nie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego

Zgoda na zainstalowanie reklamy to nie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego fotolia.pl

Tytułowa teza wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który analizował prawidłowość postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zajmowanie pasa drogowego bez zezwolenia. W ocenie NSA poza zainteresowaniem zarówno organu, jak też Sądu I instancji była kwestia zgody na zainstalowanie reklamy. Dlaczego?

Jak wskazał NSA, wymóg posiadania zezwolenia na zajmowanie pasa drogowego pod niezwiązane z drogą i zarządzaniem nią budowle, instalacje, urządzenia czy reklamy wynika jednoznacznie z art. 40 ust. 1 i 2 ustawy o drogach publicznych, a jedynym właściwym organem do załatwienia sprawy jest zarządca drogi, co wynika wprost z art. 20 pkt 8 tejże ustawy. Z tego powodu w ocenie Sądu wykazanie posiadania zezwolenia/zgody na zainstalowanie reklamy (urządzenia czy instalacji) odnosi się wyłącznie do tej czynności i nie może posłużyć jako dowód dla wykazania istotnej w omawianej sprawie okoliczności, jaką było posiadanie zezwolenia na zajmowanie pasa drogowego. Poza tym według Sądu nie można było nie dostrzec, iż skarżący kasacyjnie podnosząc, że legitymuje się zezwoleniem zarządcy drogi na umieszczenie reklamy na wyświetlaczu elektronicznym na elewacji budynku, nie twierdził, że zezwolenie to dotyczy zajęcia pasa drogowego pod wspomnianą reklamę na określony czas. Stąd domaganie się od organu prowadzenia uzupełniającego postępowania dowodowego było niecelowe – orzekł NSA.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 lipca 2021 r., II GSK 1505/18

Pt., 27 Sp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel