Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego stawia na ekologiczny transport Wisłą

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego stawia na ekologiczny transport Wisłą fotolia.pl

150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki – 6 kwietnia z portu morskiego w Gdańsku wystartował pilotażowy wiślany rejs barki z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu o transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą – mówi marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynęła łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowany został wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski.

Wodny transport śródlądowy w liczbach:

  • standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry;
  • przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportuje się na 100, barką na 370 km;
  • jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach;
  • złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku.

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

Źródło: ZWRP

Śr., 7 Kw. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska