Kraków miastem przyjaznym rowerzystom według dziennika „The Guardian”

Kraków miastem przyjaznym rowerzystom według dziennika „The Guardian” fotolia.pl

Jak zauważa brytyjski dziennik i portal internetowy „The Guardian”, czas pandemii koronawirusa skłonił wiele europejskich miast do położenia nacisku na inwestycje zwiększające mobilność rowerową. Do miast najbardziej przyjaznych rowerzystom zaliczył również Kraków.

Znaczne zmiany w poruszaniu się i rezygnacja z transportu zbiorowego skłoniła do wyboru dwóch kółek jako głównego środka przemieszczania się. W związku z tym wiele miast zdecydowało się na znaczne inwestycje w tym zakresie.

Dziennik „The Guardian” zebrał europejskie miasta, które najmocniej włączyły się w rozwój mobilności rowerowej. Zauważono również Kraków. Jak czytamy w artykule: „ W Krakowie zainstalowano kilka ścieżek rowerowych, które podwoiły liczbę tras rowerowych zeszłego lata, a wiele osób przesiadło się z transportu publicznego na rowery. Miasto opracowało obecnie pięcioletni plan dalszej rozbudowy sieci rowerowej” .

Informacje te potwierdza miasto: Do najważniejszych inwestycji realizowanych w 2021 r. można zaliczyć: budowę ścieżki rowerowej od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej, do estakady (w tym przypadku trwają już prace budowlane), ważną inwestycję dla mieszkańców południa Krakowa – tam powstaje ścieżka rowerowa wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ul. Buscha do Trockiego. Niezwykle istotne z punktu widzenia miłośników jednośladów jest również przygotowanie budowy ścieżki rowerowej na odcinkach: od klasztoru sióstr norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa w systemie „projektuj i buduj”. Dokumentacja projektowa dla odcinka od ul. Mirowskiej do granicy miasta została opracowana. Roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu 2021 r. Dla pozostałych odcinków trwają prace projektowe.

Obecnie do dyspozycji mieszkańców oddanych jest ok. 235 km infrastruktury rowerowej. Składają się na nie: drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych w strefie ruchu uspokojonego, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.

W zestawieniu Guardiana, Kraków znalazł się wśród takich europejskich miast jak Londyn, Bruksela, Barcelona, Mediolan, Lizbona czy Paryż.

Z pełnym zestawieniem inwestycji rowerowych w europejskich miastach można zapoznać się na stronie: www.theguardian.com.

Śr., 17 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska