Nadzór SKP zostaje w starostwach, ale...

Nadzór SKP zostaje w starostwach, ale... fotolia.pl

Na stronach RCL pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym zmieniający zasady nadzoru nad wykonywaniem badań technicznych pojazdów.

Podstawowymi założeniami ww. projektu są:

  • stworzenie systemu zapewnienia prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów, poprzez rozdzielenie kompetencji nadzorczych na dwa organy: organu nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz organu nadzoru sprawującego nadzór na samymi diagnostami,
  • pozostawienie starosty organem nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz wyznaczenie starosty jako nadzorującego przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia diagnostów, przekazanie Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej: „Dyrektor TDT”, nadzoru nad diagnostami,
  • wprowadzenie instrumentów oddziaływania przez organy nadzoru na system badań technicznych pojazdów i stacji kontroli pojazdów, umożliwiające szybkie reagowanie na ujawniane nieprawidłowości, a także wykonywanie działań prewencyjnych,
  • stworzenie nowego systemu szkolenia dla diagnostów – zasadnym jest skoordynowanie krajowego systemu szkoleń przez stworzenie szczegółowych wymagań dla ośrodków szkolenia (infrastruktura i wykładowcy), oraz nadzoru nad nimi, jak również stworzenie systemu przeprowadzania odpowiednich egzaminów oraz obowiązkowych szkoleń dla diagnostów: wstępnych, jak również cyklicznych przypominających i rozszerzających wiedzę z zakresu konstrukcji pojazdów oraz sposobu przeprowadzania badań pojazdów (warsztaty doskonalenia zawodowego).
  • Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego odpowiedzialny za egzaminowanie kandydatów na diagnostów i diagnostów,
  • Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego oraz Dyrektor TDT wyznaczeni do przeprowadzania seminariów dla wykładowców zatrudnionych w ośrodkach szkolenia diagnostów.

Jak wskazują projektodawcy celem wprowadzenia zmian jest poprawa stanu technicznego pojazdów na drogach, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.

Projektodawcy zaznaczyli, że wskutek doświadczeń, jakie Ministerstwo Infrastruktury zdobyło przy pierwszej próbie zmiany ustawy spowodowały, że wybrano rozwiązanie proponowane np. przez Związek Powiatów Polskich. Takim właśnie rozwiązaniem jest pozostawienie Starostom nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz odciążenie ich od technicznego nadzoru nad samymi diagnostami dając kompetencje nadzoru nad diagnostami Transportowemu Dozorowi Technicznemu (TDT).

Niedz., 1 Lst. 2020 5 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka