System egzaminowania potrzebuje nowych strategii - to wniosek z kolejnego posiedzenia ekspertów przy IBE

System egzaminowania potrzebuje nowych strategii - to wniosek z kolejnego posiedzenia ekspertów przy IBE fotolia.pl

Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty odbyła w minionym tygodniu (11 września) kolejne posiedzenie. Tym razem kluczowym tematem omawianym w eksperckim gronie była kwestia egzaminowania oraz budowy systemu monitoringu.

Powołane w styczniu br. gremium złożone z przedstawicieli środowiska pedagogicznego, naukowego i samorządowego, będące organem opiniodawczo-doradczym dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego, dyskutowało o kolejnych potrzebach związanych ze zmianami w systemie edukacji. Tym razem rozmowy dotyczyły kierunków, w jakich powinien zmierzać system egzaminowania. Wypracowano sześć kluczowych założeń, zgodnie z którymi niezbędne jest podniesienie jakości arkuszy egzaminacyjnych, a także wdrażanie ich cyfryzacji, połączonej z automatyzacją ich sprawdzania. Mając na uwadze, że rozmaite rozwiązania cyfrowe i informatyczne stanowią nie tylko szansę, lecz także zagrożenie, eksperci zakładają wprowadzanie rozwiązań prowadzących do ograniczenia ryzyka nieuczciwych praktyk podczas egzaminów. W tym kontekście szczególną uwagę poświęcono sztucznej inteligencji, której wykorzystywanie w procesie zdobywania i weryfikowania wiedzy zmienia reguły gry. Ponadto, jak wynika ze stanowiska Rady, zmian wymagają także warunki pracy egzaminatorów, które po wdrożeniu reformy mają być lepsze i sprzyjać wyższej jakości merytorycznej, a innym wymagającym rozpoznania rozwiązaniem powinno być wprowadzenie standaryzacji egzaminów w czasie. Równolegle, Rada postuluje poszukiwanie rozwiązań mogących ograniczyć stres uczniów związany z udziałem w egzaminach. Założenia mają być wdrażane w sposób możliwie jak najbardziej transparentny, uwzględniając potrzebę prowadzenia pilotaży.

Podczas kolejnego spotkania, które odbędzie się w październiku, wydane zostanie stanowisko w przedmiocie nowych podstaw programowych, które obecnie są prezentowane.

Źródło: IBE-PIB

Czw., 11 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch