Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego wydali nową publikację, w której przeanalizowane zostały cyfrowe umiejętności uczniów. Choć, jak może się wydawać, żyją oni z technologią za pan brat, pozory mogą mylić.
Dostęp do odpowiedniego sprzętu i internetu, to dziś dopiero początek drogi w stronę wysokich umiejętności cyfrowych. Te zaś, w dobie tak szybkiego postępu techniki, wymagają ciągłego doskonalenia. Czy owo doskonalenie przekłada się na realny wzrost kompetencji związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie? Odpowiedzi tak naprawdę nie znamy - poprzednie badanie tego rodzaju (tj. cenione przez Unię Europejską badanie ICILS) zostało bowiem przeprowadzone wśród polskich uczniów w 2013 roku, a zatem - mając na uwadze, jak szybko rośnie znaczenie nowoczesnych technologii i jak bardzo owe technologie są rozwijane - bardzo dawno temu. Przeprowadzenie nowego badania jest niezbędne także z innego powodu - otóż, jak wynikało z doświadczeń innych krajów, mimo coraz pełniejszej obecności technologii w życiu młodych ludzi, ich umiejętności często (paradoksalnie) spadały.
Podnosząc konieczność głębszego zbadania poziomu kompetencji cyfrowych uczniów, IBE przedstawiło wnioski wyprowadzone z badań, które odbyły się w innych krajach. Zauważone tam zależności, problemy i szanse mogą przełożyć się na krajowy grunt. Jak wynika z tych informacji, dokonywane przez uczniów samooceny ich umiejętności należy traktować z rezerwą. Bardzo często umiejętności w tym zakresie są przez najmłodszych przeceniane. Wielu interesuje się technologiami cyfrowymi, lecz dość rzadko przekłada się to na realne plany na przyszłość, jak podjęcie pracy w tym obszarze. Wśród nasuwających się wniosków należy zauważyć, że choć znaczna część kompetencji cyfrowych kształtuje się obecnie poza szkołą, to właśnie odpowiednia polityka edukacyjna może szczególnie efektywnie zmniejszać liczbę młodych osób o niskich umiejętnościach. Rozwijanie kompetencji cyfrowych w szkole powinno zaś opierać się nie tylko na uczeniu obsługi programów komputerowych czy podstaw programowania, lecz także na zwiększaniu świadomości zagrożeń, których w świecie wirtualnym jest bez liku. Nie wszystkie rodzaje kompetencji cyfrowych są możliwe do zdobycia poza szkołą, a zarazem w odpowiedniej formule, toteż rola szkoły jest w tym miejscu szczególnie istotna.
Pełną treść analizy możecie Państwo przeczytać w wirtualnej bibliotece Instytutu: ibe.edu.pl
Źródło: IBE-PIB