Communicatio Pro Publico Bono: „Dom, do którego nie wrócę…” – nowa wystawa czasowa w jarosławskim Muzeum

Communicatio Pro Publico Bono: „Dom, do którego nie wrócę…” – nowa wystawa czasowa w jarosławskim Muzeum fot.pixabay

Od sierpnia br. w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich można oglądać wystawę czasową zatytułowaną „Dom, do którego nie wrócę... Lwów 1944-1946”. – To niezwykła opowieść o obywatelach polskich, którzy pod koniec II wojny światowej zostali zmuszeni do opuszczenia Lwowa i Kresów Wschodnich – mówi kurator wystawy Bożena Buszta-Korman, kustosz w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.

Na mocy ustaleń USA, Wielkiej Brytanii i ZSRR, w 1945 roku wschodnia część II Rzeczypospolitej na zawsze znalazła się poza jej granicami. Przymusowe przesiedlenia mieszkających na tych terenach Polaków na zachód rozpoczęły się już jesienią 1944 roku.

Lwów, niegdyś jedno z najważniejszych miast w Polsce, ośrodek nauki, kultury i sztuki, stał się symbolem utraty Kresów – opowiada Bożena Buszta-Korman. – Dla Polaków, którzy tam mieszkali, miasto było domem; miejscem, w którym rodziły się marzenia, rozwijały pasje i budowano społeczności.

Jak mówi dalej kurator wystawy, „Ekspozycja pokaże, jak mieszkało się w przedwojennym Lwowie i jak życie w mieście zmieniało się w okresie okupacji. Najważniejsze miejsce na ekspozycji zajmują fotografie, dokumenty, przedmioty codziennego użytku i osobiste wspomnienia kilkunastu rodzin ewakuowanych ze Lwowa lub związanych z miastem, które osiedliły się w Jarosławiu i okolicach”.

Zamiast skupiać się wyłącznie na aspektach politycznych i historycznych, wystawa będzie starała się ukazać, jak ekspatriacja wpłynęła na życie konkretnych osób – na ich przeżycia, lęki, nadzieje i strategie przystosowawcze. Przymusowe opuszczenie domu nie było jedynie zmianą miejsca zamieszkania, ale przede wszystkim dramatyczną utratą czegoś głębszego – kontaktu z własnym dziedzictwem, historią i kulturą – tłumaczy B. Buszta-Korman.

Wystawa „Dom, do którego nie wrócę... Lwów 1944-1946” wpisuje się w obchody 80. rocznicy ekspatriacji ludności polskiej z Kresów Wschodnich. Poprzez osobiste historie rodzin, które znalazły swój nowy dom w Jarosławiu i pobliskich miejscowościach, wystawa pobudza empatię i zrozumienie dla tych wszystkich ludzi, którzy przez lata musieli zmagać się z bolesnym wspomnieniem utraconej kresowej ojczyzny – mówi Dyrektor jarosławskiego Muzeum Konrad Sawiński.

Jak tłumaczy Mateusz Werner, Dyrektor Departamentu Kultury i Ochrony Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, „ Ekspozycja jest nie tylko pamięcią o przeszłości, ale także przypomnieniem o wartościach, które należy pielęgnować – szacunku do tradycji, historii i kultury, które kształtują naszą tożsamość. Wystawa odda hołd wszystkim tym, którzy musieli podjąć decyzję o rozstaniu z domem, a jednocześnie ich późniejsze losy dodatnie wpływały na dzieje polskich miast i miejscowości, w tym wielu z terenu dzisiejszego województwa podkarpackiego. Waga tego tematu, w 80. rocznicę głównej fali ekspatriacyjnej, powoduje, że musiał on być podjęty w programie Festiwalu Dziedzictwa Kresów”.

Wystawę „Dom, do którego nie wrócę... Lwów 1944-1946” będzie można obejrzeć w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich od 2 sierpnia do 31 października 2025. Wydarzenie odbywa się w ramach Festiwalu Dziedzictwa Kresów, którego organizatorem jest Województwo Podkarpackie oraz Gmina Lubaczów. Operatorem wystawy jest Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich, zaś partnerami ekspozycji są Stowarzyszenie Dziedzictwo Kresów w Jarosławiu i Powiat Jarosławski. Eksponaty prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich, Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu oraz licznych osób prywatnych. Dodatkowo, na ekspozycji wykorzystano fotografie i materiały archiwalne z kolekcji Biblioteki Narodowej Ossolineum, Archiwum Państwowego w Przemyślu, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Archiwum ONZ w Nowym Jorku oraz Instytutu Pamięci Narodowej – Oddział w Łodzi.

Źródło: IP

Śr., 6 Sp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska