Analizując aktualne dane i trendy, można wyciągnąć wniosek, że kursy online cieszą się coraz większą popularnością. Idea uczenia się przez całe życie, od dawna popularna w krajach zachodnich, przyjęła się także w Polsce. Polacy szukają dodatkowych sposobów uzupełnienia swojej wiedzy, coraz częściej wybierając internetowe kursy edukacyjne. Doskonale obrazują to zjawisko dane pochodzące z darmowej platformy NAVOICA. W marcu 2022 roku liczba zarejestrowanych kont wynosiła ok. 75 300, a na koniec marca tego roku liczba ta wzrosła aż do ok. 124 300 kont. Edukacja online nie była więc jedynie chwilowym zjawiskiem, które wynikało z obostrzeń pandemicznych, ale jest długotrwałym trendem, który doskonale uzupełnia tradycyjną ścieżkę edukacyjną.
Miliony użytkowników kursów online na świecie
Światowe statystyki pokazują, iż w rezultacie udostępniania na szeroką skalę kursów MOOC (Massive Open Online Course, czyli masowych otwartych kursów online), wzrosła liczba osób chcących korzystać z możliwości otwartego dostępu do wiedzy i rozwoju kompetencji zawodowych oraz własnych pasji. Jak wynika z raportów, w 2019 r. liczba użytkowników platform światowych (Coursera, Edx, Udacity, FutureLearn, Swayam) wynosiła 180 milionów, a w roku 2021 wzrosła aż do 220 milionów.
– Można już z całą pewnością stwierdzić, że edukacja zdalna na dobre zadomowiła się również w Polsce. Na tym tle w niczym nie ustępujemy państwom zachodnim. Edukacja online w pełni odpowiada oczekiwaniom studentów, głównie z pokolenia Z i millenialsów, dla których świat cyfrowy jest naturalnym środowiskiem nauki, pracy, rozwijania swoich zainteresowań. W związku z tym, edukacyjne kursy online w najbliższych latach czeka stały rozwój. Możemy spodziewać się, że forma tych kursów będzie ewoluować i staną się one jeszcze bardziej dostosowane do indywidualnych preferencji użytkownika – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji.
Tematyka kursu bardzo istotna
Tematyka kursów edukacyjnych odgrywa kluczową rolę. Osoby zainteresowane edukacją zdalną poszukują najczęściej kursów, które pomogą im zwiększyć swoje kompetencje, dzięki czemu osoby te staną się bardziej atrakcyjne na rynku pracy. Ważny jest aspekt użyteczności danej wiedzy i możliwości jej wykorzystania w rozwoju własnej kariery zawodowej. Oczywiście, istnieje także pewna grupa ludzi, która szuka kursów hobbystycznych, pomagających im rozwijać własne pasje. Stanowią oni atrakcyjną niszę, dla której na rynku istnieje już atrakcyjna oferta – często bezpłatna, jak np. w przypadku portalu NAVOICA.
Kurs o umiejętności studiowania najpopularniejszy
Eksperci OPI zauważyli, że w 2022 roku oprócz treści IT i biznesowych, bardzo dużą popularnością cieszył się kurs dotyczący umiejętności studiowania. Kurs „Academic Skills”, opracowany w języku angielskim przez naukowców z Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie, zainteresował w 2022 r. ponad 4000 osób Najprawdopodobniej jest to związane ze wzrastającą atrakcyjnością polskich uczelni dla studentów zagranicznych. Zgodnie z opublikowanym na portalu RAD-on raportem OPI „Cudzoziemcy na uczelniach w Polsce”, współczynnik umiędzynarodowienia studiów wyższych wynosił odpowiednio 6,8 proc. w 2020 roku i 7,1 proc. w 2021 roku. W wartościach bezwzględnych pomiędzy tymi dwoma latami odnotowano wzrost liczby cudzoziemców o 3,34 tysiące, do poziomu 85,9 tysięcy osób w 2021 roku. Biorąc pod uwagę powyższe obserwacje, warto opracować ofertę edukacyjną online dla studentów z zagranicy.
Źródło: IP