Jak skutecznie wykorzystać nowoczesne technologie w polskiej szkole?

Jak skutecznie wykorzystać nowoczesne technologie w polskiej szkole? fotolia.pl

Trudno wyobrazić sobie współczesną szkołę bez nowoczesnych technologii. W zasadzie każda z placówek dysponuje rozmaitymi narzędziami umożliwiającymi sprawną naukę w wydaniu atrakcyjnym dla uczniów. Niełatwo bowiem zaciekawić ich dziś tradycyjną tablicą z kredą… Nowoczesne technologie mają jednak o wiele więcej zalet niż sama „atrakcyjność”. Pozwalają na dopasowanie sposobu i zakresu nauki do konkretnych potrzeb ucznia. Dzięki możliwości personalizacji nauczycielom łatwiej sprostać wymaganiom uczniów ze specjalnymi potrzebami czy tym z orzeczeniem o konieczności kształcenia specjalnego.

Czym jest personalizacja nauczania?

Poprzez personalizację nauczania rozumie się stosowanie rozmaitych stylów uczenia. Nie każdy jest w stanie uczyć się na warunkach oferowanych przez tradycyjną szkołę. Aby poprawić skuteczność nauczania należy zatem znaleźć dość indywidualną ścieżkę dotarcia do ucznia. Dzięki personalizacji nauczania jesteśmy jednak w stanie w taki sposób ukształtować proces przekazywania wiedzy, by był ona bardziej przystępny dla dzieci, bardziej angażował ich w przebieg lekcji i w efekcie – by nauczanie przebiegało skuteczniej. Podstawowym założeniem personalizacji będzie postawienie ucznia w centrum uwagi – styl nauczania powinien być dostosowany do jego osobistych predyspozycji, potrzeb i zdolności. Cały system powinien być elastycznie dostosowany do uczniów – bez pomijania ich udziału. Personalizacja nauczania będzie zakładała także sporą kreatywność po stronie zarówno nauczyciela, jak i samych podopiecznych oraz umożliwienie samodzielnego podejmowania działań przez dzieci – pod okiem i nadzorem pedagoga. Nacisk kładziony jest nie na osiągnięcie określonego wyniku na teście, ale na wszechstronnym rozwoju dziecka.

Personalizacja nauczania a nowe technologie

Dzięki wykorzystaniu w nauce nowych technologii, możemy przenieść tradycyjną szkołę do zupełnie nowej, rozszerzonej rzeczywistości. Uczniowie korzystający z interaktywnych tablic czy podłóg bardziej angażują się w lekcje. Możliwość odkrywania i samodzielnego dochodzenia do określonych tez sprawia, że budzi się w nich dusza odkrywcy, która dodatkowo motywuje do poszerzania wiedzy. Mnogość dostępnych platform i e-learningowych aplikacji edukacyjnych pozwala uczniom na sprawną powtórkę materiału przystosowaną do ich potrzeb. Są w stanie powtarzać i utrwalać wyłącznie materiał, z którego mają zaległości lub który sprawia im problem. Coraz więcej placówek korzysta z dedykowanych aplikacji na interaktywne tablice. Pozwalają one na wykorzystanie elementów przewidzianych w podstawie programowej w sposób bardziej kreatywny i twórczy. Uczniowie – zamiast korzystać z podręcznika i tradycyjnego zeszytu – mogą zmierzyć się w quizach czy wirtualnych krzyżówkach.

Urządzeniami wspierającymi personalizację procesu nauczania będą też z pewnością wszelkie podłogi interaktywne – np. Magiczny Dywan onEVO. Dzieci sterują rozgrywką za pomocą ruchów rąk i nóg, a szeroki wachlarz aplikacji współtworzonych z ekspertami pozwala na aktywną naukę przez zabawę! Kolorowe, przemyślane gry nauczą najmłodszych ekologii, języków obcych, kodowania, a także rozwiną ich kompetencje społeczne i komunikacyjne. Dostępny na urządzenie Pakiet Moje Quizy daje nauczycielowi możliwość wgrania własnych pytań. Dzięki temu uczniowie mogą w ruchu zmierzyć się w ramach kilku różnych mechanizmów (np. gry w statki lub meczu piłki nożnej) i powtórzyć materiał z dowolnej dziedziny!

Źródło: IP

Śr., 8 Mrz. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska