Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie - informacja MEiN

Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie - informacja MEiN fotolia.pl

7 lipca br. sejmowa podkomisja ds. kształcenia zawodowego zapoznała się z Informacją Ministra Edukacji i Nauki na temat zdawalności egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.

Informację w imieniu Ministra przedstawił Piotr Bartosiak, Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego. Na wstępie Pan Dyrektor przypomniał, że mamy do czynienia z trzema formułami tego egzaminu: 2012 i 2017 - jako egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe oraz nowa formuła jako egzamin zawodowy - 2019, oparta na najnowszej podstawie programowej dla każdego zawodu szkolnictwa zawodowego.

Przed omówieniem wyników Dyrektor Piotr Bartosiak wskazał, że bardzo istotny jest fakt, że nie było zmian w terminach, jak też w zakresie umiejętności sprawdzanych podczas egzaminu, ponieważ nie obniżono wymagań egzaminacyjnych. Nie obniżono także tzw. wysokości progu zdawalności. To jest nadal 50% w części pisemnej i 75% w części praktycznej.

Jeżeli chodzi o wyniki egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, Pan Dyrektor poinformował, że porównując sesje zimowe, czyli sesję zima 2019 r., to znaczy sesję sprzed pandemii, z sesjami zima 2020 r. i zima 2021 r., liczba zdających to średnio zawsze ok. 150 tys. osób. Jeżeli chodzi o zdawalność, przed pandemią w części pisemnej egzamin w zawodzie zdało 86%, w zimie 2020 r. – 90%, a w zimie 2021 r. – 86% zdających. Zatem wynik w sesji zimowej w części pisemnej jest dokładnie taki sam jak przed pandemią, w 2019 r. Jeżeli chodzi o sesję letnią w części pisemnej, przed pandemią zdawalność była na poziomie 88%, natomiast w lecie 2020 r. – 85%. W części praktycznej w sesjach zimowych porównywano okres przed pandemią, kiedy zdawalność wynosiła 74%, z sesją zimową w czasie pandemii w 2020 r., kiedy zdawalność wynosiła 73%. W sesji zima 2021 r., czyli w okresie pandemii, zdawalność w części praktycznej wyniosła 75%, czyli nawet o jeden punkt procentowy więcej niż przed pandemią. Jeżeli chodzi o sesję letnią w 2019 r. i w 2020 r., to wynik jest porównywalny. Przed pandemią zdawalność w części praktycznej, to 80%, a 79% to zdawalność w czasie pandemii w sesji letniej 2020 r.

Natomiast jeżeli chodzi o nowy egzamin zawodowy, to póki co liczba przystępujących do niego osób nie jest jeszcze duża. Jak zaznaczył Pan Dyrektor liczba zdających nowy egzamin zawodowy w porównaniu z liczbą zdających jeszcze dotychczasowy egzamin, czyli egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, nie pozwala na pełną porównywalność pomiędzy tymi egzaminami. 

Podczas dyskusji padły następujące pytania:

  1. Czy podejmowane są jakieś działania, żeby lepiej wykorzystać kwalifikacje i wiedzę uzyskiwane w szkole i połączyć je z wymaganymi kursami, żeby uprawnienia zawodowe były pełne?
  2. Jaki odsetek uczniów zgłasza się do przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje bądź egzaminu w zawodzie?
  3. Jakie egzaminy i w jakim odsetku odbywają się bezpośrednio na stanowisku pracy? W jakiej części jest to jeszcze taki egzamin quasi-praktyczny?

Marcin Smolik, Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zauważył, że w przypadku egzaminu potwierdzającego kwalifikacje i egzaminu zawodowego nie ma części praktycznej, która odbiegałaby od czynności, które dana osoba – uczeń, a za chwilę pracownik – wykonuje na stanowisku pracy. Co do zasady we wszystkich kwalifikacjach, jeżeli zawód jest np. dwukwalifikacyjny, pierwsza kwalifikacja zazwyczaj wiąże się z wykonaniem czegoś praktycznie. W sensie fizycznym wykonania jakiegoś przedmiotu, sprawdzenia czegoś czy naprawienia jakiegoś urządzenia. Natomiast jak wskazał Dyrektor Marcin Smolik druga kwalifikacja, czyli kwalifikacja technikalna, to często kwalifikacja, która dotyczy organizacji pracy. Takich metaumiejętności związanych z danym zawodem. Siłą rzeczy ona odbywa się często z dokumentacją bądź z dokumentacją z komputerem. To jest znowu odzwierciedlenie tego, co się rzeczywiście dzieje w sytuacji praktycznej pracy.

Na zakończenie Dyrektor Piotr Bartosiak zauważył, że ideą zmian, które zostały wprowadzone było, aby wartość egzaminu zawodowego, a także wartość uzyskiwanego dyplomu wzrosły.

Pt., 16 Lp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka